آخرین اخبار
کد مطلب: 73124
مشروح سخنان احمدي‌نژاد، لاريجاني و ?? نماينده و حواشي جلسه امروز مجلس
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1037

 


به گزارش سلام لردگان به نقل از خبرگزاري فارس، جلسه علني صبح امروز ـ چهارشنبه ـ پارلمان به رياست علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي و با تلاوت آياتي از کلام‌الله مجيد آغاز شد.

سپس حضور رئيس‌جمهور به استناد تبصره ماده ??? آيين‌نامه داخلي مجلس، به عنوان دستور صحن علني خانه ملت قرائت شد.

طبق مصوبه هيئت رئيسه، رئيس‌جمهور فرصت داشت از ساعت ?:?? تا ?? صبح امروز، به سخنراني بپردازد.

* اسامي سخنرانان بعد از نطق احمدي‌نژاد اعلام شد/ باهنر به جاي مصري

براساس اين گزارش، حسين سبحاني‌نيا با اشاره به اسامي سخنرانان بعد از نطق امروز احمدي‌نژاد در صحن علني مجلس اظهار داشت: پس از بحث در هيئت رئيسه در خصوص حضور احمدي‌نژاد در مجلس،‌ تصميم بر اين شد که احمدي‌نژاد از ساعت 8:30 تا 10 جلسه روز چهارشنبه براي نمايندگان سخنراني کند.

نماينده مردم نيشابور در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه موافقت هيئت رئيسه مجلس با سخنراني احمدي‌نژاد در صحن علني به نهاد رياست جمهوري ابلاغ و اعلام شده است، افزود: به رئيس جمهور اعلام شده انتظار نمايندگان اين است که آقاي احمدي‌نژاد پس از صحبت‌هاي خود در مجلس بماند و حرف نمايندگان را بشنود.

عضو هيئت رئيسه مجلس با بيان اينکه ادامه حضور احمدي‌نژاد در مجلس پس از سخنراني، به نظر خود وي بستگي دارد،‌ ادامه داد: پس از صحبت‌هاي احمدي‌نژاد، تعدادي نماينده از هر کميسيون تخصصي مجلس صحبت خواهند کرد.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خاطرنشان کرد: ما در مجلس بحث را ادامه خواهيم داد و از آقاي احمدي‌نژاد نيز خواسته شده بماند.

سبحاني‌نيا يادآور شد:‌ محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس، احمد توکلي نماينده تهران و عضو کميسيون برنامه و بودجه، غلام مصباحي‌مقدم رئيس کميسيون برنامه و بودجه، حميدرضا فولادگر رئيس کميسيون نظارت و پيگيري اصل 44، عباس رجايي رئيس کميسيون کشاورزي، مسعود پزشکيان نماينده تبريز و مهدي دواتگري،‌ عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي جزو ليست سخنرانان امروز هستند.

عضو هيئت رئيسه مجلس در پايان يادآور شد: تعدادي از نمايندگان نيز پيش از سخنراني احمدي‌نژاد به قيد قرعه انتخاب مي‌شوند و پس از صحبت‌هاي رئيس‌جمهور ايراد نطق خواهند داشت.

ديروز از سوي اعضاي هيئت رئيسه مجلس، اسامي 7 نفر اعلام شد که در بين آنها نام عبدالرضا مصري هم ديده مي‌شد اما اکنون گويا باهنر جايگزين مصري شده و مهدي دواتگري نيز به جمع سخنرانان اضافه شده است.

* بالاخره احمدي‌نژاد وارد پارلمان شد

به گزارش فارس، بالاخره بعد از بحث‌ فراوان روزهاي گذشته محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهوري براي ارائه توضيحاتي درباره مسائل اقتصادي کشور وارد صحن علني مجلس شد.

محمدرضا باهنر و حجت‌الاسلام سيدمحمدحسن ابوترابي‌فرد، نواب هيئت رئيسه به استقبال احمدي‌نژاد رفتند.

غلامحسين الهام  سخنگوي دولت، محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور، لطف‌الله فروزنده معاون پارلماني، محمدي‌زاده رئيس سازمان محيط زيست، رستم قاسمي وزير نفت، حيدر مصلحي وزير اطلاعات، سيدمرتضي بختياري وزير دادگستري، مجيد نامجو وزير نيرو، علي‌اکبر صالحي وزير امور خارجه و سيدشمس‌الدين حسيني وزير اقتصاد، احمدي‌نژاد را هنگام ورود به صحن علني همراهي ‌کردند.

بر اساس اين گزارش، سيدشمس‌الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي پيش از اين، درباره موضوع سخنان رئيس‌جمهور به خبرنگاران گفت: محور سخنان رئيس‌جمهوري اقتصادي و هدفمندي يارانه‌هاست.

هنوز مشخص نيست رئيس‌جمهور پس از سخنراني خود که مجلس يک ساعت و نيم براي وي فرصت در نظر گرفته است، در صحن علني مي‌ماند يا مي‌رود.

علي لاريجاني رئيس مجلس در جلسه غيرعلني روز گذشته خانه ملت، گفته بود: مجلس در جلسه با احمدي‌نژاد، متکلم ‌وحده نخواهد بود، آقاي رئيس‌جمهور چه در مجلس بماند، چه برود، نمايندگان دغدغه‌هايشان را مطرح مي‌کنند.

در نامه هيئت رئيسه مجلس خطاب به فروزنده معاون پارلماني رئيس‌جمهور آمده بود: هيئت رئيسه مجلس به استناد تبصره ماده 110 آيين‌نامه داخلي،‌ با سخنراني جناب آقاي رئيس‌جمهور در صحن علني مجلس از ساعت 8:30 تا 10 صبح روز چهارشنبه 27 دي‌ماه موافقت نموده است.

در بخش ديگري از اين نامه مندرج بود: نظر به اينکه پس از سخنراني آقاي رئيس‌جمهور تعدادي از نمايندگان در خصوص موضوع جلسه سخنراني خواهند داشت، توقع نمايندگان اينست، آقاي رئيس‌جمهور در صحن علني حضور داشته و ديدگاه‌هاي نمايندگان محترم را استماع نمايند. ضمناً بر اساس تبصره ماده فوق ضروري است موضوع سخنراني آقاي رئيس‌جمهور به اطلاع رئيس مجلس برسد.

* موسوي‌نژاد: شائبه انتخابات هدفمند سخنرانان وجود دارد

به گزارش فارس، سيدمهدي موسوي‌نژاد نماينده مردم دشتستان در تذکري آئين‌نامه‌اي در ابتداي جلسه علني امروز گفت: بهتر بود همه سخنرانان جلسه علني را قرعه‌کشي مي‌کرديد، چراکه در اين صورت اين کار بر اساس عدالت بود اما اکنون نوعي بي‌عدالتي است.

وي افزود: به نظر مي‌رسد بايد انتخاب افراد براساس قرعه‌کشي صورت مي‌گرفت، اينکه خودمان کسي را انتخاب کنيم درست نيست و اين شائبه ايجاد مي‌شود که افراد به صورت هدفمند مشخص شده‌اند.

* سوداني: نبايد در جامعه تقابل مجلس و دولت تلقي شود/ مردم خواهان وحدت هستند

ناصر سوداني نماينده مردم اهواز هم طي تذکري با اشاره به حضور رئيس‌جمهور در صحن علني مجلس گفت: حقوقي دولت بر گردن مردم و حقوقي نيز مردم بر گردن دولت دارند که بايد هر دوي آنها رعايت شود.

وي با بيان اينکه هر گونه اختلاف بين مجلس و دولت موجب نارضايتي مردم است، افزود: اکنون که بعد از قرن‌ها ايران عزيز اسلامي در مظروف پاکي جاري شده است ما بايد قدردان آن باشيم.

سوداني با بيان اينکه حفظ آرامش در کشور مهم است، تاکيد کرد: به دولت و شخص آقاي رئيس جمهور تاکيد مي‌کنم در رفتار و گفتار خود کاري نکنند که خداي ناکرده مصالح نظام رعايت نشود و در مقابل هم نمايندگان نبايد کاري کنند و حرفي بزنند. که ديگران بگويند قوه مقننه با دولت در تقابل است.

نماينده مردم اهواز گفت: دود اختلافات به چشم مردم مي‌رود و ما بايد آرامش را براي حفظ وحدت رعايت کنيم.

علي لاريجاني در پاسخ به تذکر سوداني گفت: شما نصايح خوبي را مطرح کرديد اما تذکر يا اخطار نداشتيد.

* نعمتي و يادآوري «تزي» که لاريجاني از آن حمايت کرده بود/ نماينده‌تر را تمام کنيد

بهروز نعمتي نماينده مردم اسدآباد در مجلس شوراي اسلامي هم طي تذکري در صحن علني مجلس گفت: تذکر بنده در رابطه با رفع تبعيضات ناروا است؛ وقتي جلسات بين دولت و مجلس برگزار مي‌شود، هيئت رئيسه نبايد فقط افراد خاص را براي سخنراني انتخاب کند.

نعمتي خطاب به لاريجاني گفت: انتظار داريم که براي يک بار اين موضوع را تمام کنيد، چرا که ما نماينده‌تر نداريم و خودتان از اين تز حمايت کرديد.

وي اظهارداشت: متاسفانه در همه مراسم‌ها و عزا و عروسي فقط 8 نفر بايد صحبت کنند.

نعمتي اضافه کرد: بايد براي سخنراني ناطقان در جلسه قرعه‌کشي شود.

* اخطار به تمام اصول قانون اساسي!

به گزارش فارس، کمال‌الدين پيرمؤذن نماينده مردم اردبيل در مجلس نيز طي اخطاري در جلسه علني امروز(چهارشنبه) مجلس خطاب به رئيس مجلس گفت: آقاي رئيس‌جمهور مي‌خواهند امروز به صحن علني مجلس بيايند از شما مي‌خواهم از شأن مجلس دفاع کنيد و اين طور نباشد که ايشان حرف‌هايي بزنند و بروند.

وي افزود: اگر مطالبي درباره مسائل اقتصادي گفته شود لازم است نمايندگان به آن پاسخ گويند و اين طور نباشد که رئيس‌جمهور صحبت کند و برود.

پيرمؤذن که مي‌گفت اخطارش درباره کليه اصول قانون اساسي است مجددا از لاريجاني خواست براي آنچه او حفظ شان مجلس مي‌خواست تلاش کند.

حجت‌الاسلام سيدمهدي موسوي‌نژاد نماينده مردم دشتستان نيز طي تذکري با اشاره به مشخص شدن نمايندگاني که قرار است بعد از رئيس‌جمهور نطق کنند، گفت: اين که از يک کميسيون يک نفر اجازه صحبت داشته باشد و يا اينکه تعدادي از نمايندگان به نمايندگي از کل مجلس صحبت کنند، اقدام درستي نيست و شائبه‌‌هاي مختلفي به وجود مي‌آورد.

وي با بيان اينکه بايد به صورت عادلانه وقت سخنراني بعد از رئيس جمهور را تقسيم کرد، افزود: اينکه برخي نمايندگان حق سخنراني داشته باشند اما برخي ديگر چنين حقي نداشته باشند شائبه بي‌عدالتي هيئت رئيسه به وجود مي‌آورد.

* عثماني: نبايد اجازه داد برخي «نماينده‌تر» باشند

محمدقسيم عثماني نماينده مردم بوکان هم طي تذکري در صحن علني مجلس اظهار داشت: مباحثي که قرار است امروز در مورد هدفمندي مطرح شود تخصصي نيست بلکه براي توده‌هاست و در بيان آنها از شيوه‌هاي توده‌پسند استفاده مي‌شود.

وي افزود: نبايد اجازه داد اين روش استمرار پيدا کند چرا که در اين صورت جايگاه هيئت رئيسه مخدوش مي‌شود.

عثماني تصريح کرد: نبايد اجازه داد برخي نمايندگان، نماينده‌تر باشند.

به گزارش فارس لاريجاني در پاسخ به تذکر عثماني گفت: مطمئن باشيد جلسه را طوري اداره مي‌کنيم که دوستان صحبت کنند.

* ? ناطق بعد از سخنراني رئيس‌جمهور انتخاب شدند

در نشست علني امروز چهارشنبه 27 دي ماه مجلس شوراي اسلامي هيئت رئيسه مجلس اسامي ناطقان بعد از سخنراني رئيس جمهور را بر اساس قرعه‌کشي اعلام کرد.

اين ناطقان که عبارتند از هادي شوشتري، نظري مهر، آريايي نژاد، نيره اخوان و سيدناصر موسوي لارگاني از ميان 96 نماينده ثبت‌نام کرده، براي نطق انتخاب شدند.

امروز در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور نيز درباره اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها براي نمايندگان سخنراني مي‌کند و پس از آن تعدادي از نمايندگان نظرات خود را به سمع رئيس جمهور مي‌رسانند.

* ضعف‌هاي اصلي اقتصاد و روش‌هاي درمان/ مزيت‌هاي هدفمندي يارانه‌ها

براساس اين گزارش، محمود احمدي نژاد در سخنراني خود در مجلس شوراي اسلامي با تبريک فرارسيدن ماه ربيع‌الاول به نمايندگان مردم ايران و جامعه بشري گفت: اميدوارم اين ماه طليعه تحقق همه آرزوهاي بشريت براي رسيدن به قله‌هاي تحت حاکميت امام عصر(عج) باشد.

وي افزود: خداي بزرگ را سپاسگزارم که بار ديگر در مجلس شوراي اسلامي، زيارت نمايندگان عزيز را عنايت کرد همچنين از هيئت رئيسه محترم و رئيس مجلس شوراي اسلامي بابت تنظيم اين برنامه صميمانه تشکر مي‌کنم.

*تلاش براي ايجاد ذهنيت و اراده مشترک دولت و مجلس

رئيس جمهور ادامه داد: امروز در خدمت شما مهمترين مسائل کشور و راه حل آن را در ميان خواهم گذاشت و تلاش مي‌کنم تا ذهنيت و اراده مشترکي بيش از گذشته شکل بگيرد.

احمدي نژاد با اشاره به اينکه مطالب وي شامل سه مطلب مهم مي‌شود گفت: عزيزان من! ما همگي يکي هستيم، همگي در يک سنگر قرار داريم؛ دولت و مجلس با يک تعهد مشترک در عرصه مديريت کشور وارد شده‌اند که آن تعهد مشترک خدمت به ملت، صيانت از ارزشهاي الهي مانند پاکي، عدالت، محبت، کرامت، خدمت به مردم، عزت ملت، تعالي کشور، آباداني و رفع محروميت‌ها و فراهم آوردن محيط نشاط براي مردم و کاهش فاصله‌هاست.

*با اکثر نمايندگان دوستم/ تلاش براي خدمت به کشور

وي افزود: هيچ يک از ما براي خودمان نيامده‌ايم، يک مسئوليت مشترک داريم و تقسيم کار شده است. بنده اين افتخار را دارم که با اکثر نمايندگان مجلس دوستي داشتم و در عرصه‌هاي گوناگون با هم همکاري داشتيم و براي انقلاب و ملت تلاش کرديم.

رئيس جمهور گفت: امروز هر دوي ما مي‌خواهيم خدمت و اصلاح کنيم و مبناي کارمان نيز دوستي است. ما براي خدمت به مردم و همچنين تعالي کشور تلاش مي‌کنيم.

* دولت بيشترين احترام را براي نمايندگان مجلس قائل است

احمدي نژاد در ادامه سخنان خود در صحن علني مجلس با بيان اينکه اين دولت بيشترين احترام را براي نمايندگان مجلس قائل است، اظهار داشت: براي اولين بار در سفرهاي استاني از نمايندگان براي حضور در جلسات دولت دعوت به عمل آمد تا بتوان با همفکري تصميماتي اتخاذ کرد.

وي اضافه کرد: بنده شما نمايندگان را دوست داشته و براي شما احترام قائلم؛ امروز هيچ‌کس نمي‌تواند اعلام کند رئيس جمهور خواسته يک نماينده براي مردم را به دليل مواضع وي پيگيري نکرده است اما متاسفانه عده‌اي به طور مستمر اخبار خلاف واقع منتشر مي‌کنند.

*برخي با تخريب رابطه دولت و مجلس سود سياسي و اقتصادي مي‌برند

احمدي‌نژاد در همين زمينه گفت: اين افراد مي‌خواهند با اتهام زني فضاي بين مجلس و دولت را خراب کنند؛ بعضي از افراد از اين خرابي و بد شدن رابطه دولت و مجلس سود سياسي و حتي اقتصادي مي‌برند.

*95 درصد خواسته دولت و مجلس يکسان است

رئيس جمهور کشورمان با تاکيد بر اين نکته که 95 درصد خواسته دولت و مجلس يکسان است خاطر نشان کرد: 5 درصد مابقي نيز قابل تفاهم است زيرا همه براي خدمت آمده‌ايم و فاصله‌اي وجود ندارد به جز تقسيم کار.

احمدي‌نژاد بابيان اينکه توجه به حوزه مسئوليت‌‌ها و دغدغه‌ها و بررسي آن يکي از بخشهاي سخنراني‌اش است گفت: دولت و مجلس در دو سطح مسئوليت دارند؛ سطح اول مسائل منطقه‌اي است که توسط نمايندگان مشکلات مردم منطقه و حوزه انتخابيه پيگيري مي‌شود که اين مسئوليت و دغدغه مشترک ماست که در اين زمينه با تلاشهاي دولت و پيگيريهاي نمايندگان اقدامات مطلوبي انجام شده است.

وي اضافه کرد از نگاه دولت پيگيري نمايندگان يک برکت و کمک ارزشمند به کشور، دولت ، نظام و مردم محسوب مي‌شود و بايستي با يکديگر اين مسير را ادامه دهيم.

احمدي ‌نژاد همچنين گفت: بخش  ديگر مسئوليت و کار مشترک مربوط به حوزه کلان است که آن هم بايستي حداقل معادل کارهاي منطقه‌اي مورد اهتمام مجلس و دولت باشد.

احمدي نژاد همچنين اظهار داشت: امروز دو موضوع اساسي و مهم در برابر کشور ما قرار دارد که بايد به آن بپردازيم. موضوع اول و مستمر، روند رشد کشور است ما يک انقلاب و ملت بزرگي هستيم و بايد پيشرفت و حرکت کنيم و موضوع دوم تحريم دشمنان است.

وي افزود: همه در اين انديشه، مشترک هستيم که از اهداف اصلي انقلاب اسلامي ذيل آزادي، استقلال و جمهوري اسلامي، پيشرفت و تعالي کشور است و رسيدن به جايگاه شايسته ملت ايران در جهان است .

*انجام اقدامات مثبت فراوان با همکاري دولت و مجلس

احمدي نژاد تأکيد کرد: در دوره انقلاب کارهاي فراوان و افتخار آميزي انجام شده است بخصوص در سالهاي اخير با همراهي و همدلي مجلس و دولت کارهاي بسيار ارزشمند و ماندگاري انجام شده است که به برخي از آنها اشاره مي‌کنم.

رئيس جمهور ادامه داد: در سالهاي 85 ـ 86 در کشور در تابستان قطعي برق داشتيم اما در همين 5 ـ 6 سال تقريباً معادل کل قبل ، ظرفيت توليد برق در کشور ايجاد شد و اين عليرغم زياد شدن خانه ها ، صنعت ، کارهاي اقتصادي و حتي بالارفتن مصرف سرانه در کشور بود؛ عليرغم همه اينها ما امروز به لطف خدا به صادر کننده اصلي برق در منطقه تبديل شده‌ايم و وزارت نيرو از کنار صادرات برق  سالانه يک ميليارد دلار درآمد دارد و تقاضاهاي زيادي هم امروز براي دريافت برق هست.

احمدي نژاد تصريح کرد: در توليد فولاد ظرفيت بيش از دوبرابر شده است ، در سيمان از 42  به 86 ميليون تن رسيده‌ايم ،  در صادرات غير نفتي از 7 ميليارد دلار به 42 ميليارد دلار رسيده‌ايم ، در فرهنگي ، توليد ، کشاورزي ،‌علم و فناوري ، علوم و فنون فضايي ، هسته‌اي ، پزشکي ، دارو ، بيوتکنولوژي  و ساير علوم عمران و آباداني روستا ، راه ، راه آهن ، بيمارستان ،‌دانشگاه ، کتابخانه و مسجد کارهاي بزرگي انجام شده است ، در هر بخش چندين برابر کار شده و مي‌شود ؛ طرح‌هاي عظيم مسکن مهر ، مسکن روستايي ، اجراي اصل 44 ، مردمي کردن اقتصاد ، طرح عظيم هدفمندي يارانه‌ها و صدها کار ديگر در کارنامه مشترک ما ثبت و جزء افتخارات است و همه اينها کارهاي خود و افتخار آميز است.

وي افزود: اما همه مي‌دانيم که ظرفيت کشور بسيار بيشتر از اين است بايد به سطح چند کشور اول دنيا برسيم ، بايد به الگو تبديل شويم‌، اين توقع زيادي نيست ، اين تراز و توانمندي ملت ايران است ؛ اما همه مي‌دانيم که موانع ساختاري در اقتصاد ايران وجود دارد که مشکل آفرين است.

*مخالفت دشمن با اقدامات سازنده دولت و مجلس

رئيس جمهور با اشاره به تحريم کشور ما از سوي دشمنان اظهار داشت: موضوع دوم که با آن مواجه هستيم تحريم دشمن است، بالاخره دشمني هست ، ملتي که مي‌خواهد مستقل، سرافراز و الهام بخش زندگي کند دشمن دارد ، دشمنان نمي‌خواهند ما پيشرفت داشته باشيم و اين امروز باور همگاني است، آنها با همين اقدامات سازنده که مجلس ، دولت و ملت انجام مي‌دهند مخالفند البته بهانه‌هاي ديگري مي‌آورند اما با پيشرفت و اقتدار ملت ايران مخالفند .

احمدي نژاد تأکيد کرد: امروز سياستمداران جهاني هم به اين باور رسيده‌اند ، بهانه آنها براي دشمني با ما موضوع هسته اي و حقوق بشر است که موضوع هسته‌اي را بارها براي آنها توضيح داده‌ايم و ديگر براي دنيا هيچ نقطه ابهامي در موضوع هسته‌اي نمانده است .

وي خاطرنشان کرد: اما در موضوع حقوق بشر وقتي ما از کشور دفاع مي‌کنيم معناي آن اين نيست که ما در حقوق انسانها مشکلي نداريم يا حقي ضايع نمي‌شود ، چرا مي‌شود و کم و زياد آن هم مورد بحث ما نيست چرا که براي ما که حامل انقلاب اسلامي و پيام آن هستيم يک مورد ظلم هم اضافي است ، داستان خلخال و پاي شهروند حکومت علوي هرگز از ذهن و خاطره ملت ايران و مسئولين فراموش نخواهد شد ، اما مگر وضع خود انها در دنيا در حقوق بشر چگونه است؟

رئيس جمهور ادامه داد: چه کسي در دنيا مي‌تواند ادعا کند که حقوق ملتش را به طور کامل ادا کرده است ؟ آيا مشکل اصلي آنها حقوق بشر است يا پيشرفت و اقتدار ما ، البته ما هم نبايد بهانه به دست دشمنان بدهيم

*ملت ايران دست دشمنان را خوانده‌اند

احمدي نژاد با تاکيد بر اينکه دشمنان بايد بدانند اين ملت دست آنها را به طور کامل خوانده است، اظهار داشت: آنها به اين بهانه‌ها به ما فشار آورده و مي‌خواهند فشار آورند.

*برشمردن تحريم‌ها/ تلاش براي چاره‌انديشي

رئيس جمهور ادامه داد: آنها مدعي هستند سنگين‌ترين تحريم‌ها را اعمال کردند، ممنوعيت فروش نفت، تحريم بانک مرکزي و مبادلات پولي؛ حتما تحريم‌ها مشکلاتي را بوجود مي‌آورند که بايد براي آنها چاره‌انديشي کنيم.

وي با بيان اينکه دشمنان مي‌خواهند از يک طرف به مردم فشار آورد و از مردم انتقام بگيرند، گفت: از طرف ديگر مي‌خواهند بودجه دولت را تحت فشار بگذارند تا روند پيشرفت کشور مختل شود.

احمدي‌نژاد يادآور شد: بنده اينجا نمي‌خواهم ابعاد طراحي و تلاش دشمن و تأثيرات احتمالي را تشريح کنم ولي همه مي‌دانند که آنها گام به گام همه توان خود را به کار مي‌برند تا به ملت ايران فشار آورند.

رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه در دنيا تقريبا هيچ مقاومتي در برابر مقاومت آنها وجود ندارد، افزود: تحريم‌ها به طور طبيعي باعث يک سري مشکلات مي‌شود که اول کاهش سرعت رشد کشور است، يعني وقتي مبادلات مشکل پيدا مي‌کند، تراز‌ها به هم خورده و منابع مختل و سرعت رشد کشور کاهش مي‌يابد.

*فشار بر مردم هدف اصلي دشمن است

وي بر همين اساس به فشار بر بخش‌هاي وسيعي از مردم اشاره و اضافه کرد: اين امر جزء اهداف اصلي دشمنان به شمار مي‌رود چرا که نوسانات قيمت و برخي افزايش‌هاي خارج از قاعده به بخش‌هاي وسيعي از مردم فشار مي‌آورند که درآمد ثابت دارند.

احمدي‌نژاد ادامه داد: وقتي نتوان پولي را جابجا کرد، اخلال در تجارت خارجي بوجود مي‌آيد؛ فاصله طبقاتي اضافه مي‌شود، فعاليت‌ها و تقاضاهاي کاذب در اقتصاد رشد مي‌يابد و توليد وابسته به درآمد ارزي هم دچار مشکل شده و آسيب مي‌بيند.

رئيس جمهور اظهار داشت:‌ سؤال اين است که در اينجا چه بايد کرد؟ شايد الان نتوانيم در اراده دشمن براي دشمني با خود تبييني ايجاد کنيم.

* 3 جهت‌گيري کلي در مواجهه با تحريم‌ها

وي با بيان اينکه در برخورد با تحريم 3 جهت‌گيري کلي وجود دارد، افزود: جهت‌گيري اول ادامه وضع موجود است؛ بالاخره آنها حمله کرده و دولت بسيج شده که حملات آنها را دفع کند؛ آنها راه را مي‌بندند و ما راه جديدي را پيدا مي‌کنيم، فشار و طراحي مي‌کنند و ما با تدبير مي‌خواهيم آنها را دور بزنيم.

احمدي‌نژاد در ادامه جهت‌گيري دوم را تسليم در برابر دشمن دانست و گفت: همه مي‌دانيم که اين از ساحت ملت بزرگ، مجلس، دولت و نظام برآمده از اين ملت و همه کساني که در اين جلسه حضور دارند، به دور است.

رئيس جمهور تصريح کرد: جهت‌گيري سوم ايجاد تحول ساختاري، استفاده از ظرفيت‌هاي ملي، عبور از تحريم و مأيوس کردن دشمن است. بسيار روشن است که جهت‌گيري اول در ميان مدت و دراز مدت به ضرر ماست؛ بالاخره کسي که حمله مي‌کند، هميشه برنده است و کسي که در موضع انفعال است، دائما چيزي بايد از دست بدهد و بنابراين بايد در موضع حمله باشيم.

وي گفت:‌ به اعتقاد ما جهت‌گيري اول هم نمي‌تواند شرايط را به نفع ملت ايران تغيير دهد، البته دولت ايستاده و شبانه‌روزي مشغول کار است و بسياري از شما کمک کرده و همراهي مي‌کنيد. اما به نظر نمي‌رسد با اين روش بتوان کار را جلو ببريم،‌چرا که آنها نيز از تجربيات استفاده کرده و هماهنگ‌تر و دشمن‌تر عمل مي‌کند از اين رو بايد کار ديگري کرد.

احمدي‌نژاد با تاکيد بر اينکه اگر اقدامات سريع دولت نبود، آنها به همه اهداف خود مي‌رسيدند، گفت: به لطف خداوند و هوشمندي ملت نرسيدند.

رئيس جمهور در مورد جهت‌گيري سوم گفت: ما فکر مي‌کنيم مي شود با همدلي و همکاري هر طراحي که دشمنان عليه ما دارند و هر تهديدي را به فرصت تبديل کنيم و به يک عنصر سازنده در اقتصاد تبديل کرد.

وي افزود: براي اينکار ابتدا بايد نقاط ضعفي که دشمن بر روي آنها حساب کرده و از همان ناحيه بر ما فشار مي‌آورد بشناسيم.

* 4 ضعف اصلي اقتصادي کشور و راهکارهاي احمدي‌نژاد براي درمان

به گزارش فارس، احمدي نژاد در ادامه سخنانش در صحن علني مجلس به 4 ضعف مهم اقتصادي کشور اشاره کرد و ضعف اول را نادرستي مسير جريان ثروت و سرمايه در کشور عنوان کرد.

وي افزود: بيش از 50 سال است که جريان ثروت و سرمايه در جهات خاصي شکل گرفته و به لحاظ جغرافيايي از مناطق دورتر و محروم تر به مناطق مرکزي و برخوردارتر مي‌رسد و اين جريان دائماً ادامه دارد.

رئيس جمهور گفت: امروز حتي يک نيروي متخصص توانمندي که در منطقه دور دستي طلوع مي‌کند آنجا نمي‌تواند کار کند و بايد خود را به مرکز کشور  برساند .

احمدي نژاد افزود: به لحاظ دهک ها و طبقات درآمدي نيز جريان سرمايه و ثروت از جيب دهک‌هاي با درآمد کمتر به جيب دهک‌هاي با درآمد بيشتر سوق دارد و اين جريان مستمريست که به لحاظ نوع فعاليت اقتصادي از فعاليت‌هاي توليدي و مثبت و ماندگار به سمت سفته بازي و فعاليت‌هاي کاذب شکل گرفته است.

وي ادامه داد: اين نوع حرکت ثروت و سرمايه در يک نظام سرمايه داري توجيه پذير است اما در کشور ما که دنبال عدالت هستيم و همه ملت از نگاه مکتب و نگاه حاکمان از حقوق مساوي برخوردارند و بايد فرصت رشد تعالي داشته باشند قابل قبول نيست.

رئيس جمهور ضعف دوم اقتصاد کشور را منحصر شدن عرصه اصلي اقتصاد به افراد خاص و معدود و خارج شدن توده‌هاي مردم از فعاليت‌هاي ماندگار اقتصادي و رشد توليد وابسته به ارز نفتي عنوان کرد.

احمدي نژاد افزود: کساني که دستشان مي‌رسد و از حمايت سياسي برخوردار هستند در رتبه بالاتر قرار مي‌گيرند و توده مردم به مرور از حوزه اقتصاد کنار گذاشته مي‌شوند.

وي اضافه کرد : نمي‌شود اصل اقتصاد کشور به دست چهار هزار نفر باشد و بقيه مردم تابع و دنباله رو آنها باشند يا عنصر فرعي به حساب آيند.

رئيس جمهور عامل اصلي در نقطه ضعف ياد شده را سيستم بانکي کشور عنوان کرد و گفت: سيستم بانکي به گونه‌اي است که دائماً ثروت را از نقاط دور و محروم به نقاط مرکزي و برخوردار مي‌کشاند و مسير سرمايه را از جيب طبقات پايين به جيب طبقات پر درآمد سوق مي‌دهد.

احمدي نژاد افزود: در مقابل اين جريان کارهايي صورت گرفته از جمله آنها مي‌توان به توزيع سهام عدالت، هدفمندسازي يارانه‌ها، توزيع وام‌هاي کوچک در مناطق محروم ، مسکن مهر و بازسازي روستاها و طرحهاي عمراني اشاره کرد که در واقع باز توزيع ثروت از لايه‌هاي پايين و نقاط دور است.

*اتکا به بودجه هزينه‌اي دولت به ارز ضعف اقتصاد کشور است

وي ضعف سوم اقتصاد کشورمان را اتکاء بودجه هزينه‌اي دولت به ارز نفتي عنوان کرد و گفت: اين پديده از حدود سال 48 شکل گرفته و هر روز بيشتر شده است اما دولت و مجلس در مقاطعي تلاش کردند تا اين ضعف را کاهش دهند که يکي از آنها ايجاد صندوق توسعه ملي بود.

رئيس جمهور گفت: بطور متوسط همواره از بودجه‌هاي هزينه‌اي دولت وابستگي به درآمد نفت بيشتر شده که عامل اصلي تورم مستمر و نهادينه شده در کشور است.

احمدي نژاد افزود: عدم اتکاء به منابع بومي و سرزميني و اتکاء به مدل‌هاي اقتصادي اقتباسي در برنامه ريزي از مهمترين علل بروز اين پديده است و عمده نظرات و مدل‌ها هم براي تحليل اقتصاد و هم در برنامه رشد اقتصادي يا سرمايه داري و يا سوسياليستي است.

وي ادامه داد: بخش وسيعي از صنعت کشور امروز متکي به منابع بومي نيست و يا از همه ظرفيت‌هاي بومي استفاده نمي‌شود و صنعت کشور به ارز و بويژه ارز نفتي وابسته است.

رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنانش به چهار راه اصلي براي درمان بيماري هاي اقتصادي پرداخت و گفت: اولين راه اين است که جريان ثروت و سرمايه تغيير يابد و به کل کشور باز گردد در حالي که اکنون 25 درصد توليد ناخالص ملي در تهران متمرکز است .

احمدي نژاد افزود: بايد در مناطق محروم سرمايه گذاري کنيم و سفته بازي و فعاليتهاي کاذب از اقتصاد خارج و از فعاليتهاي پايدار حمايت شود و در همين چهارچوب تقاضا براي کالاهايي که ارزشي براي اقتصاد ايجاد نمي‌کند به صفر برسد.

وي دومين راهکار را عمومي کردن و مردمي کردن اقتصاد عنوان کرد و گفت: بايد طرحهايي را اجرا کنيم که همه مردم در تمام سرزمين فرصت فعاليت سازنده اقتصادي داشته باشند .

رئيس جمهور درباره راه حل سوم خود براي حل مشکلات اقتصادي گفت: بايد از حداکثر منابع بومي و سرزميني استفاده کنيم که در اين صورت هم رشد پايدار مي‌يابيم و هم آسيب پذيري ‌ ها در عرصه اقتصادي به حداقل مي‌رسد.

احمدي نژاد چهارمين راهکار خود را قطع رابطه بودجه هزينه‌اي دولت با ارز نفتي عنوان کرد و از مجلسي‌ها  خواست که دولت را در اين زمينه ياري دهند و اين نکته را هم متذکر شد که اگرچه قطع ناگهاني وابستگي به بودجه نفتي پس از صدسال دشوار است اما از اصلي‌ترين تدابير براي رفع ضعف اقتصاد است.

وي در ادامه سخنانش به چهار طرح پيشنهادي، کاربردي براي تحقق راه‌کارهاي فوق الذکر اشاره کرد و گفت که براي اين پيشنهادات نيز طراحي‌هايي نيز صورت گرفته است.

رئيس جمهور گفت: استفاده از زمين که بالاترين ثروت خدادادي براي ملت ايران است اولين و مهمترين راه براي تقويت اقتصاد ملي است.

وي افزود: وسعت ايران 3/187 ميليون هکتار است که 25 ميليون هکتار آن کوير مرکزي است که نوعاً معدن است و حدود 103 ميليون هکتار آن جنگل و مرتع است.

احمدي نژاد ادامه داد: از اين ميان 14 ميليون هکتار جنگل است که بخش عمده آن در شمال کشور قرار دارد و 12 ميليون هکتار هم دامنه زاگرس است.

رئيس جمهور گفت: 5/2 ميليون هکتار تحت اشغال مراکز سکونتي و صنعتي و دام و طيور قرار دارد اما نکته اينجاست که ما از زمين به درستي استفاده نمي‌کنيم.

محمود احمدي‌نژاد گفت:حدود 45 ميليون هکتار زمين قابل کشت دارد اما تنها 14ميليون کشت و 4 ميليون آيش مي‌شود، اظهار داشت: حداقل 27 ميليون هکتار زمين قابل کشت موجود است.

احمدي‌نژاد با بيان اينکه ممکن است برخي بگويند آب به اندازه  کافي نيست، ادامه داد: آب هست اما کم است.؛مگر مي‌شود خداي متعال زمين حاصلخيزي را خلق کند اما آب نيافريند؟

رئيس‌جمهور ادامه داد: ممکن است برخي ديگر بگويند اين کار منابع عظيمي مي‌خواهد و اين کار نشدني است. اما بايد به راهکار مردمي کردن اقتصاد بازگشت.

وي با بيان اينکه ثروت‌هايي که امروز در بازار سکه و ارز مي‌چرخد مي‌تواند به منبع تامين آب برود، يادآور شد: اين کار شدني است و سرمايه بايد به اين سمت حرکت کند.

احمدي‌نژاد با بيان اينکه ما 14 ميليون هکتار جنگل داريم، افزود: يک زماني بحث خروج دام از کشور مطرح شد و توجيه اصلي اين طرح اين بود که دام جنگل را تخريب مي‌کند در حالي که بهترين جنگل بانان خود ساکنان جنگل و دامداران هستند.

رئيس‌جمهور با بيان اينکه اين طرح مي‌تواند بيش از 400 هزار اشتغال درست کند، تصريح کرد: در حال حاضر 6 هزار جنگل بلوط رها شده و از طرف ديگر دولت براي حفاظت از جنگل‌ها کارمند استخدام مي‌کنند.

وي گفت: بنده از وزارت کشاورزي اطلاعات گرفتم و گفتم حداقل 6 ميليون تن بلوط در کشور توليد مي شود که از بين مي‌رود.

احمدي‌نژاد با بيان اينکه کل علوفه واردات کشور 7 ميليون است، يادآور شد: ما سال گذشته دچار مشکل شديم و در گندم و گوسفند دچار مشکل شديم.

رئيس‌جمهور خطاب به نمايندگان گفت که اکثر شما از دامنه‌هاي زاگرس آمده‌ايد اما روند اين منطقه به سمت حفظ شدن نيست.

وي ادامه داد: تحقيقات نشان مي‌دهد که در جنگل‌هاي دامنه زاگرس مي‌توان گياهان دارويي، صمغ و علوفه کاشت. اما ما آن را محدود به 14 ميليون هکتار کرديم. در حالي که مي‌توان آن را به ثروت تبديل کرد.

وي بيان داشت: خيلي از افراد به جاي اينکه در خانه سکه و ارز پنهان کنند، مي‌توانند سرمايه خود را در اين موضوع استفاده کنند.

احمدي‌نژاد راهکار دوم را استفاده از معادن دانست و تصريح کرد: در بررسي که دولت انجام داد مشخص شد معادن کشور و وسعت زميني که براي صرفه اقتصادي هر معدن کافي است، و معادن کشور قابل تقسيم به 250 هزار بلوک معدني است اما در حال حاضر کمتر از 15 هزار بلوک استفاده شده است در حالي که مي‌شود قانون و آئين‌نامه آن را اصلاح کرد و گفت: هر کس که اين معادن را اکتشاف کرد تا 50 سال با شرايط خاص خودش برداشت کند.

وي ادامه داد: در اين حالت سرمايه‌ها به اين سمت مي‌آيد؛‌ در حال حاضر 27 ميليون زمين کشاورزي وجود دارد و مي‌توان گفت که به شرط احياي آنها مي‌توان آنها را در اختيار مردم قرار داد و آنها احيا خواهند کرد و جهت سرمايه‌ها نيز تغيير مي‌کند.

* هدفمندي يارانه‌ها موجب آزادسازي منابع عظيمي در کشور شده است

احمدي‌نژاد با اشاره به اينکه هدفمندي يارانه‌ها موجب آزادسازي منابع عظيمي در کشور شده است گفت: در کشور روزانه 1883 هزار بشکه نفت تحويل پالايشگاه‌ها مي‌شود و سالانه 150 ميليارد مترمکعب گاز وارد شبکه گازي کشور مي‌شود.

وي افزود: اين ميزان از نفت و گاز يک ثروت عظيم است که بايد آزاد و بازتوزيع شود.

رئيس جمهور ادامه داد: ما دست به دست هم داديم و با حضور هوشمندانه مردم گام اول را به خوبي برداشتيم که آثار خيلي خوبي هم داشت.

احمدي‌نژاد گفت: در طرحي که ما با هم صحبت کرديم قرار بود در درآمد خانوارها به نفع طبقات کم‌مصرف تعادل ايجاد کنيم، بين بنگاه‌هاي کم بازده و پربازده تعادل ايجاد کنيم،تعديلي در بودجه دولت انجام شود که خوشبختانه با همکاري دولت و مجلس هر سه در بودجه دولت وارد شد.

* مدل هدفمندي ايران به عنوان يک الگو و مديريت کلان اقتصادي ثبت شده است

وي افزود: در گام اول بخش مهمي از اهداف فوق محقق شد، امروز مدل هدفمندي ايران به عنوان يک الگو و مديريت کلان اقتصادي و ايراني ثبت شده است و به رسميت شناخته شده است و همين مسئله، الگوي مديريتي ما را از شيوه‌هاي سوسياليستي و سرمايه‌داري خارج کرده است.

رئيس جمهور گفت: اجراي فاز اول هدفمندي يارانه‌ها به تحقق عدالت کمک کرد در خصوص ضريب جيني که ميزان آن از سال 89، 40 درصد بود به 37 درصد در سال 90 رسيد. نسبت درآمد 10 درصد ثروتمند به 10 درصد فقير در خانواده‌هاي شهري از 12.45 برابر در سال 89 به 10.7 در سال 90 رسيد، در خانواده‌هاي روستايي نيز از 12.63 برابر در سال 89 به 9.38 در سال 90 رسيد.

احمدي‌نژاد گفت: هيچ کدام از طرحهاي اجرا شده در سال‌هاي اخير نتوانسته است چنين شاخص‌هاي اصلي اقتصادي ايجاد کند.

وي افزود: اين طرح صرفه‌جويي عظيمي در بحث ارز به همراه داشت، رشد مصرف بنزين و گازوئيل را به خاطر داريم، در سال90   17.5 ميليارد دلار نياز ما به واردات فرآورده‌هاي نفتي کم شد و همچنين نزديک به 11.5 ميليارد دلار صادرات ما افزايش پيدا کرد و نزديک به 3 ميليارد دلار واردات ما کاهش داشت.

احمدي‌نژاد تصريح کرد: برخي از دوستان انتقاد مي‌کنند که هدفمندي سبب بالا رفتن قيمت ارز شد اين در حالي است که هدفمندي يارانه‌ها باعث کاهش مصرف ارز شد.

وي افزود: هدفمندي يارانه‌ها تورمي را کنترل کرد که خيلي‌ها آن را باور نمي‌کردند هدفمندي در زمان آغاز شد که تورم ساليانه10.1 و تورم نقطه‌اي 12.8 درصد بود. ميزان تورم ساليانه در مرداد به 20.9 رسيد البته تورم نقطه‌اي ما در مرداد ماه به اوج خود يعني 22.3 درصد رسيد.

رئيس جمهور تصريح کرد: اين دو در دي ماه به هم رسيدند وقتي در اقتصاد اتفاق ريشه‌اي مي‌افتد تورم نقطه‌اي بالا مي‌رود و زماني که تورم نقطه‌اي و تورم سالانه با هم منطبق ميشود به معناي اين است که آن انرژي تخليه شده است.

احمدي‌نژاد گفت: تورم ساليانه ما از 10.1 ساليانه به 20.1 درصد رسيد که البته از اين ميزان 4 تا 5 درصد سهم تورم جهاني است و مي‌توان حساب کرد که سهم هدفمندي يارانه‌ها چقدر است.

وي افزود: ميزان رشد نقدينگي در سال 89 نزديک به 25 درصد است و در سال 90 اين ميزان به 19.4 درصد رسيد.

* هدفمندي يارانه‌ها بعضي از مصارف راهبردي را کنترل کرد

رئيس جمهور با اشاره به اينکه هدفمندي يارانه‌ها بعضي از مصارف راهبردي را کنترل کرد ادامه داد: برخي با تصور اينکه مصرف بنزين ما لجام گسيخته است بنزين را تحريم کردند اين طرح باعث شد تا نياز ما به واردات بنزين به صفر برسد و توطئه آنها خنثي شود.

احمدي‌نژاد گفت: صندوق هدفمندي نيز در مجموع تراز مثبتي دارد. صندوقي‌ است که با تصويب خود شما يک شرکت دولتي شد، مبلغي را بدهکار است و مبلغي را نيز طلبکار است از جايي قرض گرفته و از جايي نيز طلبکار است. يک شرکت دولتي همين است و شرکت‌ها، بانک‌ها نيز همين‌طور است.

وي افزود: ما نبايد خودمان را به جاي مردم بگذاريم و تصميم بگيريم بايد خود مردم مديريت کنند. خود شيوه اجرايي هدفمندي يارانه‌ها مشارکت دادن مردم در مديريت اقتصاد است. خود مردم تصميم بگيرند مردمي‌ترين دولت‌ها نيز نمي‌توانند بگويند که دقيقاً مردم چه مي‌خواهند.

رئيس جمهور ادامه داد: بعضي از دوستان ايراد مي‌گيرند که اگر ما يارانه نقدي بدهيم موجب بيکاري و تنبلي مي‌شود،در تمام دنيا مگر بيمه بيکاري وجود ندارد، مگر کسي که بيکار مي‌شود به او پول نمي‌دهند.

احمدي‌نژاد گفت: آيا ميل آن بيکار به کار از بين مي‌رود؟چه کسي از پول بيشتر بدش مي‌آيد. آيا فقرا دل‌بستگي بيشتري به پول دارند يا اغنياء؟ کساني که غني‌ترند پول بيشتري مي‌خواهند. انسان به دنبال تعالي است و هيچگاه قانع نيست اما بايد حداقل‌ها را براي مردم تأمين کنيم.

*طرح تحول افتخار مجلس و دولت است

رئيس‌جمهور  طرح تحول اقتصادي را موفق ارزيابي کرد و گفت: دنيا ملت ايران را به همين دليل تحسين کرد و اين افتخار مجلس و دولت محسوب مي‌شود.

وي با بيان اينکه بعد اجراي اين طرح دشمنان نگران شدند دليل نگراني دشمنان را اينگونه بيان کرد«آنها مي‌گفتند بزرگترين طرح تحولي که پيش‌بيني مي‌شد به آشوب کشيده شود با موفقيت اجرا شد.»

احمدي‌نژاد با بيان اينکه همين موفقيت عامل نگراني دشمنان بود تاکيد کرد آنها بعد از اجراي طرح هنرمندي و ظرفيت ملت را ديدند، و مشاهده کردند مي‌توان کشور را بدون اتکا به نفت اداره کرد.

*تشريح دستاوردهاي مثبت طرح تحول

رئيس‌ جمهور به تشريح دستاوردهاي مثبت طرح تحول اقتصادي پرداخت و رشد پايدار، تقسيم عادلانه ثروت، کاهش وابستگي به نفت و... را از جمله اين دستاوردها برشمرد و گفت: همين اقدامات مثبت باعث شد دشمنان تحريم‌ها را جلو بيندازند و شدتش را افزايش دهند؛ البته آنها عجله کردند زيرا گفتگوها در حال انجام بود اما همين ترس عامل اقدام آنها بود.

وي طرح تحول اقتصادي را يکي از بزرگترين طرحهاي انجام شده توصيف کرد که در صورت اجراي کامل باعث منطقي شدن مصرف، کاهش فقر و ريشه‌کن شدن آن، کاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي و ...را در پي خواهد داشت.

احمدي‌نژاد با بيان اينکه مطالعات دولت در اين حوزه کامل است خاطر نشان کرد: اگر فردي بحثي در اين زمينه دارد بايستي بحثها را مطرح کرده و درباره آن گفتگو کنيم؛ مي‌توان عددها را ضرب و تقسيم کرد.

رئيس جمهور با بيان اينکه آثار اجراي طرح يادشده پيش بيني شده است تصريح کرد: امروز بايد اين مسائل بيان شود تا همه بدانيم که چه ظرفيت‌هايي وجود دارد و بر اساس آن ظرفيت‌ها برنامه‌ريزي کنيم؛ من باور دارم ما مي‌توانيم فقر را ريشه‌کن کنيم.

احمدي‌نژاد با اشاره به اجراي دور اول طرح مذکور گفت: دور اول مخالفان زيادي داشت، بعضي‌ها مي‌گفتند چون نزديک انتخابات است بار منفي براي انتخابات دارد و عده‌اي ديگر هم مي‌گفتند براي انتخابات بار مثبت دارد اما هدف ما اين مسائل نبود زيرا شان ملت و دولت و مجلس بالاتر از اين حرفهاست که بخواهيم سرنوشت ملت را با اين مسائل گره بزنيم.

وي با بيان اينکه شرايط کشور اقتضا مي‌کند تا منابع کشور را احيا کرده و در صورت لزوم هزينه کنيم تصريح کرد: دولت حاضر است خطرها را بپذيرد تا دولت‌هاي بعدي بتوانند به صورت بهتري فعاليت کنند؛ البته اختلافاتي ممکن است باشد اما قابل تفاهم است زيرا ما دعوايي نداريم.

احمدي‌نژاد اضافه کرد: مدتي پيش خدمت مقام معظم رهبري بوديم که ايشان رهنمودهايي ارائه کردند که با توجه به آنها مسائل به هم نزديک مي‌شود؛ البته امروز هم جلسه مشترکي بين مجلسي‌ها، دولتي‌ها و صاحب‌نظران برگزار خواهد شد تا طي آن به بحث پرداخته و جمع بندي خواهيم کرد.

* طرح‌هاي بزرگ فقط با تفاهم دولت و مجلس امکان‌پذير است

وي با بيان اينکه اجراي طرح‌هاي بزرگ فقط با تفاهم دولت و مجلس امکان‌پذير است اين سوال را مطرح کرد: مگر مي‌شود يک طرح عظيم براي کشور بدون تفاهم نمايندگان و دولت اجرايي شود که اين موضوع به دور از منطق است.

رئيس جمهور راهکار چهارم خود را اصلاح نظام بانکي برشمرد  و در همين زمينه گفت: دولت مطالعات مفصلي در اين باره انجام داده است؛ امروز ما چند بانک را وکيل ملت کرديم و ملت را از فعاليت بيرون گذاشتيم بعد هم به ملت مي‌گوييم دنبال آنها بدوند و همين جاست که رانت ايجاد شده و نظارت‌ها مخدوش مي‌شود؛ اين نوع عملکرد تبعات منفي زيادي دارد.

احمدي‌نژاد همچنين به طرح گمرکي و طرح مالياتي اشاره کرد و با مثبت ارزيابي کردن اين دو طرح از نمايندگان خواست طرح مالياتي را هرچه سريعتر بررسي و به دولت برسانند.

*ملتي که روي درياي ثروت نشسته نبايد فقير زندگي کند

وي در ادامه سخنان خود بر اين نکته تاکيد کرد که ملتي که در درياي ثروت نشسته است نبايد در آن فقيري باشد؛ وقتي شما نمايندگان به ملاقات دولتي‌ها مي‌آييد به دنبال رفع مشکلات هستيد و در همين جلسات مشکلات را مطرح مي‌کنيد.

* اگر استقلال قواست،بايد براي هر سه قوه باشد/ملت قاليباف نبايد حصير نشين باشد

احمدي‌نژاد در ادامه سخنانش در جلسه علني امروز مجلس با بيان اينکه مجلس جايگاه رفيعي به سبب موضوعاتي که در آن مطرح مي شود دارد گفت: اهميت مجلس به اين نيست که دايره اختيارات را به مرز اجرا سرايت دهد. اين حتما به نفع هيچ کدام از ما نيست.

وي با اشاره به اصل 138 قانون اساسي گفت: در قسمت آخر اين اصل آمده است تصويب نامه‌ها و آئين‌نامه‌ها دولت و مصوبات کميسيون‌هاي مذکور در اين اصل ضمن ابلاغ براي اجرا به اطلاع رئيس مجلس شوراي اسلامي مي‌رسد تا در صورتي‌ که آنها را بر خلاف قوانين بيابد با ذکر دليل براي تجديد نظر به هيئت وزيران بفرستد.

رئيس‌جمهور گفت:ما در قانون گذاري دو مسير مقدماتي داريم، يکي طرح نمايندگان محترم است، 15 نفر از نمايندگان طرحي را مي‌دهند که بايد در مجلس مطرح شود و مراحلي دارد اما اسم مسير مقدماتي دوم لايحه است. اين لايحه حق دولت است. دولت به اين موضوع مي‌رسد که بايد کاري در کشور انجام شود، جوانب آن را مي‌سنجد و به مجلس محترم لايحه مي‌دهد. اين نظر دولت است اگر خداي ناکرده يا مثل مواردي که اتفاق افتاد لايحه به مجلس بيايد و آنچنان دگرگون شود که رئيس دولت بگويد اين اهداف لايحه ما را تامين نمي‌کند.آن وقت چه کار بايد کرد؟

وي ادامه داد: آيا مي‌شود دولت را موظف کنيم که تو بايد اين را اجرا کني ما فکر مي‌کنيم دولت در هر مرحله‌اي مي‌تواند آن را پس بگيرد و بگويد من اين را نمي‌خواهم و شما اگر نظراتي داريد طرح دهيد. طرح حق نمايندگان است دولت نمي‌تواند بگويد چرا طرح داده‌ايد.

*طرح حق نمايندگان است

رئيس جمهور گفت: طرح حق نمايندگان است و هر موقع قانون شد براي همه مردم لازم الاجرا است.

وي تصريح کرد: همه بايد مراقب اجراي قانون اساسي باشيم و اين توصيه مقام معظم رهبري است.

رئيس‌جمهور گفت: اصل 126 قانون اساسي مي‌گويد رئيس‌جمهور مسئوليت امور برنامه و بودجه و امور اداري و استخدامي کشور را مستقيما برعهده دارد و مي‌تواند اداره آن را برعهده ديگري بگذارد.

احمدي‌نژاد با اشاره به اصل 121 قانون اساسي افزود: در زمان رياست جمهوري مقام معظم رهبري از شوراي نگهبان درباره وجه شرعي سوگند رئيس‌‌جمهور استفسار شده بود که پرسيده بودند با توجه به مفاد سوگند‌نامه رئيس‌جمهور، جايي که رئيس‌جمهور در حراست از مرزها و استقلال سياسي و فرهنگي کشور نبايد از هيچ اقدامي دريغ ورزد چنانچه بر اساس تشخيص وي فرد که به عنوان سفير فوق‌العاده و نماينده تام‌الاختيار دولت پيشنهاد مي‌شود از صلاحيت و اهليت کامل براي احراز اين مسئوليت برخوردار نباشد امضاي وي با مفاد سوگند نامه منافات ندارد.

احمدي‌نژاد توضيح داد: در آن زمان پيشنهاد مي‌شد که فلاني سفير شود و ايشان سوال کردند که آيا اگر صلاحيت احراز اين مسئوليت را نداشت و رئيس‌جمهور امضا نکرد آيا سوگند خود را شکسته است؟

وي تصريح کرد: فقهاي شوراي نگهبان نظر فقهي و شرعي دادند و آن را به همه اقدامات رئيس‌جمهور تعميم دادند که آنچه از عبارت سوگند‌نامه مستفاد مي‌شود اين است که رئيس‌جمهور بايد در تمام اقدامات و وظايف و مسئوليت‌هايي که عهده‌دار است حفظ و حراست از مرزها و استقلال سياسي و اقتصادي کشور و ساير اموري که در سوگند‌نامه بيان شده، مراعات کند و چنانچه در موردي احراز نمايد که امضاي او موجب عواقب سوء و بروز خطراتي براي مرزها و مصالح عاليه اسلام و نظام جمهوري اسلامي مي‌شود شرعا بايد از امضا خودداري کند و خودداري او از امضا شکستن سوگند نيست.

*مديريت اجرايي کشور بايد متمرکز باشد

وي تصريح کرد: مديريت اجرايي کشور بايد متمرکز باشد و اگر بحث استقلال قواست، بايد براي هر سه قوه باشد.

رئيس‌جمهور گفت: دولت بدنه کارشناسي کل کشور است و بدنه کارشناسي مجلس و قوه قضائيه هم هست و از اين جهت متعلق به همه است.

احمدي‌نژاد افزود: اگر دولت ديد در جايي اجحاف مي‌شود به حقوق مردم بايد به قوه قضائيه شکايت کند و اگر ديد جايي نيازمند به قانونگذاري هستيم بايد به مجلس مراجعه کند.

وي ادامه داد: مجلس هم اگر کار کارشناسي بخواهد به دولت مراجعه مي‌کند و قوه قضائيه هم همينطور و در واقع همه يکي هستيم و متعلق به ملتيم.

رئيس‌جمهور گفت: در اين شرايط سخت نمي‌شود دو سوم وقت وزرا و مسئولان اقتصادي در طول هفته را به پاسخگويي در نهادهاي نظارتي اختصاص داد.

احمدي‌نژاد افزود: اگر قرار باشد مسئولان اقتصادي مستمر درگير اين موضوع باشند نمي‌توانند به اداره اقتصاد کشور و تنظيم بازار برسند.

وي ادامه داد: امکان دارد نظراتي که هست درست باشد اما اينها با گفت‌وگو قابل حل است.

رئيس‌جمهور گفت: اگر کسي تخلف و سوءاستفاده‌اي کرد در هر قوه و هر کس باشد بايد رسيدگي شود اما مقدار زيادي از موضوعات، ابهاماتي است که پيدا مي‌شود يا گزارشات تائيد نشده است که بايد آنها را مديريت کنيم تا کارها پيش رود.

احمدي‌نژاد افزود: حتي اگر قرار است کارهاي ملي را کنار بگذاريم و به همان کارهاي منطقه‌اي و پروژه‌اي بپردازيم بايد توسط مسئولان اجرايي انجام شود اما اگر وقت آنها را بگيريم و به آنها فشار بياوريم و اعصابشان را به هم بريزيم چطور مي‌توانند خدمت کنند.

وي تصريح کرد: نمي‌شود يک قوه دائما تحت فشار باشد حتي اگر دلايل درست باشد بلکه نظر ما اين است که همه بايد با هم کار کنيم تا مشکلات موجود در سايه همدلي و چاره‌جويي حل شود.

رئيس‌جمهور گفت: موضع همه ما خدمت است و دفاع از حق ملت و همکاري و همدلي اما نمي‌شود اقتصاد را از چند جا مديريت کرد.

* ملت ايران در برابر دشمنان دست بسته نيست

احمدي‌نژاد افزود: امروز به مجلس آمدم تا بگويم که ملت ايران در برابر دشمنان دست بسته نيست و ظرفيت‌هاي کشور امکان عمل برتر را فراهم کرده و بايد کارهاي بزرگ را با تفاهم و همدلي انجام دهيم.

*تقدير از مجلس

وي با تقدير از مجلسي‌ها که سخنان وي درباره مهمترين مسائل کشور را استماع کردند از آنها خواست که موضوعات و پيشنهادات مطرح شده از سوي وي را بررسي و بستر اجراي آن را فراهم کنند.

رئيس‌جمهور در پايان گفت: مردمي که قالي مي‌بافند نبايد روي حصير زندگي کنند و ملتي که روي درياي ثروت نشسته نبايد فقير داشته باشد و ملتي که تاريخ و فرهنگ و تمدن و همت و اراده و ايمان دارد هرگز در نمي‌ماند و همه قله‌ها را فتح مي‌کند.

احمدي نژاد در پايان سخنانش در صحن علني مجلس شوراي اسلامي گفت: نمايندگان مطرح کردند که بعد از سخنراني بمانم و سخنان آنها را گوش دهم، چه چيزي بهتر از اين اما چون برنامه‌ام را جور ديگري تنظيم کرده‌‌ام، معذورم.

وي در پاسخ به درخواست نمايندگان افزود: به روي چشم. هر زماني نمايندگان بفرمايند 4 ساعت يا هر مقدار که بخواهند در خدمتم.

بعد از پايان سخنان احمدي نژاد لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: خوب بود رئيس جمهور وقتشان را طوري تنظيم مي‌کردند که مستمع سخنان نمايندگان نيز باشند.

رئيس جمهور بعد از پايان سخنراني‌اش مجلس را ترک کرد.

* لاريجاني: با رئيس جمهور هم‌ عقيده‌ام که نبايد بهانه به دست ديگران داد

علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان سخنان محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور کشورمان در صحن علني مجلس طي سخناني، اظهار داشت: اي‌کاش رئيس جمهور و اعضاي دولت در جلسه مي‌ماندند و سخنان نمايندگان را هم استماع مي‌کردند.

وي افزود: اين ايده و فکر که آقاي رئيس جمهور به مجلس آمد و ايده‌هايش را در مجلس براي اصلاح امور مطرح کرد، امر پسنديده‌اي است و نفس اين کار درست است؛ بايد ايده‌ها در مجلس مطرح شود و نکته‌اي را که رئيس جمهور در مورد همکاري و تعامل بين دولت و مجلس گفتند هم امر درستي است و رويکرد مجلس هم بر همين اساس بوده که بين دولت و مجلس در مسائل مهم روابط دوستانه وجود داشته باشد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: کارها بايد با قاعده و کارشناسي انجام شود؛ يعني اگر اصول علمي بر تصميم‌گيري‌ها حاکم باشد، هيچ نزاعي پيش نمي‌آيد و يا به حداقل مي‌رسد.

وي گفت: نکته ديگر اين است که قلب‌ها براي آباداني توسعه کشور مي‌تپد؛ دغدغه مجلس و نمايندگان اين است که کشور توسعه پيدا کند؛ وقتي نمايندگان به حوزه‌هاي انتخابيه مي‌روند بايد قبول کرد که بيشترين ارتباط را نمايندگان با مردم دارند. لذا وقتي نمايندگان مي‌گويند که مشکلاتي وجود دارد قصدي جز حل مشکلات ندارند؛ براي ما ايده‌آل است که وقتي به حوزه انتخابيه مي‌رويم مردم بگويند کارها خوب اداره مي‌شود اما وقتي مي‌بينيم که مشکلات جدي جلوي مردم است نمايندگان بايد اين مسائل را مطرح کنند و وزرا هم بايد پاسخگو باشند.

لاريجاني اظهار داشت: علت اينکه از وزرا خواهش مي‌شود در مجلس پاسخگو باشند، مشکلات مردم است و ما مي‌خواهيم که اين مشکلات حل شود؛ نزاعي در اين رابطه وجود ندارد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه خاطرنشان کرد: اساس و رکن مجلس براي اين است که از حقوق ملت صيانت شود؛ يعني اگر جايي اجحافي مي‌شود و يا خلاف قانون صورت مي‌گيرد بايد جلوي آن گرفته شود؛ کارکرد مجلس همين است؛ اين کارکرد براي قواي ديگر مفيد است تا از وضعيت مردمي مجلس که چشم بينا براي صيانت از حقوق مردم است استفاده کنند.

وي ادامه داد: مجلس به دنبال اين نيست که براي خودش کارخانه تأسيس کند؛ مجلس کارش اين است که قوانين مفيد براي آباداني کشور را وضع کند و در اين قوانين نظارت داشته باشد تا قوانين درست اجرا شود.

لاريجاني در ادامه اظهار داشت: ما قبول داريم که شرايط کشور، شرايط حساسي است؛ در شرايط کنوني هم وضعيت اقتصادي و هم وضع تحريم‌ها در کشور فشار مي‌آورد و اين خيلي مهم است.

وي اضافه کرد: من با رئيس جمهور هم عقيده‌ام که نبايد به دست ديگران بهانه داد و بايد به اين موضوع توجه کرد که نبايد ديگران از کارهاي ما سوء‌استفاده کنند.

لاريجاني با طرح اين سؤال که با چه روش‌هايي مي‌توان قدرت تحمل ملت را توانمند کرد، اظهار داشت: اگر توليد ملي در کشور افزايش پيدا کند پايداري و استقامت ملت بوجود مي‌آيد و تحريم‌ها اثري نخواهد داشت.

لاريجاني در ادامه گفت: اگر نمايندگان ايرادي در قانون هدفمندي يارانه‌ها دارند مربوط به نفس آن نيست بلکه هدفمند کردن يارانه‌ها را مجلس تصويب کرده و قواعدي را هم براي آن برشمرده؛ ايراد اين است که آن بخشي که مربوط به توليد بود درست اجرا نشد و مشکلاتي امروز در توليد وجود دارد که در صنعت و کشاورزي آنها را مي‌بينيم.

وي ادامه داد: مهمترين مسئله براي دور زدن تحريم‌ها اين است که ما فضاي رونق توليد را در کشور را بوجود آوريم؛ احساس ما اين است که در حال حاضر شرايط توليد وضعيت سختي دارد بر همين اساس بايد به آنها کمک کنيم تا بتوانند سرپا باشند؛ حتماً هرچقدر توليد مردمي‌تر شود مفيدتر است لذا ما اين ايده را دنبال مي‌کنيم و آن را مفيد مي‌دانيم. بر همين اساس ما قانون اصل 44 را در مجلس مصوب کرديم.

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس با اصل هدفمند کردن يارانه‌ها آن هم با ضابطه و بنحوي که به توليد لطمه نخورد مخالف نيست؛ شرايط بايد براي اجراي قانون فراهم باشد.

وي افزود: طرح‌هايي که رئيس جمهور در جلسه امروز مطرح کرد چه درمورد زمين و چه درمورد بانک و چه هدفمندي يارانه‌ها بايد در بستر معقول در کميسيون‌هاي مجلس بررسي شود؛ آنچه که براي کشور مفيد است با حضور کارشناسان مختلف دولت و ساير صابحنظران تصميم گيري مي‌شود و البته دولت بايد طي لايحه‌اي اين موارد را به مجلس ارسال کند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: اين که بين دولت و مجلس گفت‌وگوهايي صورت بگيرد ما استقبال مي‌کنيم؛ آنجايي که از نظرات متخصصين مجلس بخواهد استفاده شود حتماً مورد توجه ما است و در اين مدت هم همين مسير پيگيري شد.

وي تصريح کرد: نکته‌اي که در مورد تشخيص مواردي از قانون اساسي وجود دارد در موردش بايد با صراحت بگوييم که ما به طور جد معتقديم که قانون اساسي ميثاق ملي است و همه بايد به آن پايبند باشند.

لاريجاني گفت: گاهي در تشخيص قانون اساسي تفاوت رأي وجود دارد؛ در اين موارد قانون اساسي مشخص کرده که بايد چه کار کنيم؛ قانون اساسي گفته که تفسير قانون با شوراي نگهبان است؛ اگر ما اين را قبول داشته باشيم ديگر مشکلي وجود ندارد.

وي گفت: در مورد مسئله‌اي که در خصوص اصل 138 قانون اساسي مطرح شد اين است که آئين نامه‌ها و مصوبات دولت براي داشتن انطباق با قانون توسط رئيس مجلس تأييد شود ما براي اين موضوع هيئت تطبيقي را قرار داديم؛ در اينجا ظاهراً تفاوت رأي وجود دارد ؛ بسياري از موارد است که رئيس مجلس آنها را خلاف قانون مي‌داند و دولت به آنها اعتراض دارد که اين اعتراض مسموع نيست چرا که قانون اساسي موضوع را مشخص کرده و حتي در اين زمينه تفسير شوراي نگهبان وجود دارد.

لاريجاني اظهار داشت: علاوه بر اين در اين زمينه به مقام معظم رهبري نامه‌نگاري شد و ايشان هم موضوع را به هيئت حل اختلاف فرستادند و هيئت هم نظر تفسيري شوراي نگهبان را گرفته است و رهبر انقلاب همان نظر به دولت و مجلس ابلاغ کردند پس ديگر نبايد در اين زمينه مشکلي وجود داشته باشد.

وي ادامه داد: شوراي نگهبان در تفسير مورد يادشده گفت که نظر رئيس مجلس در اين زمينه بايد اجرا شود؛ اختلاف در اين زمينه کجاست؟ اگر ما به قانون اساسي پايبند باشيم مشکلي نخواهد بود.

لاريجاني گفت: در اصل 126 يا 121 که به آنها اشاره شد و مربوط به سوگند است در مورد تفسير شوراي نگهبان نظري ديگر داريم ؛ بايد همه جا تفسير شوراي نگهبان را مبنا قرار دهيم؛ اميدواريم به اين مسئله توجه شود؛ ممکن است در اصولي از قانون اساسي برداشت‌ها متفاوت باشد که مشکلي ندارد اما بايد مبنا را شوراي نگهبان قرار دهيم.

رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: يکي از مسائل مهم که در کشور وجود دارد اين است که برخي تخلفات قانوني صورت مي‌گيرد؛ اگر اين تخلفات وجود نداشته باشد مشکلي نيست؛ درحال حاضر در بعضي از مصوبات اخير دولت همين اشکال قانوني بوجود آمد و در هيئت تطبيق بررسي گرديد و نظر هيئت از نظر انطباق با قانون ابلاغ شد که از جمله آنها بحث استخدام‌ها بود که گفتيم بايد چهارچوب‌ها رعايت شود؛ همچنين در بحث هدفمندي يارانه‌ها در همين مجلس و مجلس هشتم کميسيون مربوطه گزارش رسمي از مواردي که تخلف شده بود ارائه داد.

وي گفت: نگاه مجلس نگاه طبيبانه است و قصد ما اين است که مشکلات را حل کنيم ؛ اگر قانون در کشور اجرا شود مي‌توانيم ادعا کنيم که عدالت اجرا شده است و بدون عمل قانون نمي‌شود گفت که عدالت رخ داده است چرا که پايه عدالت هم قانون است و بايد به اين نکات توجه کرد تا وقت کشور صرف سايش‌هاي تخلف قانوني نشود.

* رجايي: مسئله بخش کشاورزي از صنعت متفاوت است

به گزارش فارس، عباس رجايي رئيس کميسيون کشاورزي مجلس صبح امروز چهارشنبه طي نطقي بعد از حضور احمدي‌نژاد در مجلس ضمن تقدير از اين حضور اظهار داشت: البته روي صحبت ما با آقاي رئيس‌جمهور و هيئت دولت بود که متاسفانه هيچکدام الان حضور ندارند و کساني که تصميم‌گيرند شايد اين صحبت را نشنوند و بهتر اين بود که اين مسائل به گونه ديگري مطرح مي‌شد.

رئيس‌ کميسيون کشاورزي مجلس تصريح کرد: آقاي رئيس‌جمهور امروز بعد از 33 سال که از انقلاب اسلامي مي‌گذرد مشکل ما در همه حوزه‌هاي اقتصادي و غيراقتصادي عنصر مديريتي است و اگر مسئله مديريتي را در سيستم اجرايي کشور اصلاح مي‌کرديم قطعا بسياري از اين مشکلات پيش نمي‌آمد که امروز به عنوان يک کلاف پيچيده به آن نگاه کنيم.

وي بر همين اساس يکي از مسائلي که در حوزه کشاورزي بايد به آن اشاره داشت را اين دانست که نگاه به بخش کشاورزي نگاهي است که به ساير بخش‌ها مي‌شود و اين قابل قبول نيست.

رجايي در عين حال به چند دليل به اين مسئله اشاره کرد و گفت: بخش کشاورزي بخشي است که با موجود زنده سر و کار دارد نمي‌توان به موجود زنده گفت اين بودجه، علوفه و کود را نداريم چرا که موجود زنده به اينها نياز دارد وگرنه از بين خواهد رفت.

نماينده مردم اراک در مجلس يادآور شد: بخش کشاورزي بخشي است که همه کارکردهاي آن به ملت ايران باز مي‌گردد و بر سر سفره همه مردم ايران محصولات بخش کشاورزي قرار دارد از اين رو اگر در يکي از موارد خلل ايجاد شود براي همه مردم ايران اثرگذار خواهد بود.

وي با تاکيد بر اينکه بخش کشاورزي با توجه به ساختاري که دارد اصلا قادر نيست مسائل، مشکلات و هزينه‌هاي خود را به ساير اقشار و بخش‌هاي جامعه شيفت کند افزود: بايد حتما شرايط را به گونه‌اي طراحي کنيم که اين بخش بتواند مسائل و مشکلات خود را در درونش حل و فصل کند و اين برخلاف بخش صنعت و خدمات بازرگاني است.

رجايي با تاکيد بر اينکه بخش کشاورزي هنوز نتوانسته از سنتي بودن بيرون آيد اظهار داشت: همچنان بخش اعظمي از مسائل کشاورزي ما به صورت سنتي است و اقتصادي و بهره‌‌بر نشده است از اين رو لازم است به اين بخش به نوع ديگري نگاه شود.

رئيس کميسيون کشاورزي مجلس يادآور شد: نمي‌توان مدل‌هايي که در ارتباط با همه اقتصاد نگاه مي‌کنيم در بخش کشاورزي هم همان مدل‌ها را دنبال کنيم. امروز اگر برق در يک پرورش ماهي قطع شود ماهي مي‌ميرد اما اگر در يک حوزه بازرگاني قطع شود ممکن است يک اثر کوچک اقتصادي داشته باشد.

وي با بيان اينکه ما از آقاي رئيس‌جمهور انتظار نداريم در همه حوزه‌ها تخصص داشته باشد گفت: اما در يک سخنراني رسمي اين اقتدار را داريم که داده‌هايي را که مي‌گويد تخصصي باشد.

رجايي ادامه داد: اينکه ما زمين را واگذار کنيم تا ويلا بسازند حوزه کشاورزي نيست و در واقع بخش کشاورزي را نابود کرده‌ايم.

رئيس‌ کميسيون کشاورزي همچنين به نکات ديگري از شاخص‌هاي رفاه اشاره کرد و گفت: حمايت از بخش کشاورزي بايد واقعي باشد. 8 ميليون تن گندم خريداري کرديم به قيمت متوسط حداقل 1000 تومان اما آن را از روستايي خودمان نخريده‌ايم و آنقدر قيمت را پايين نگه داشته‌ايم که يا از مرزها خارج شد يا به گاوها داده شد.

وي همچنين در حوزه هدفمندي يارانه‌ها گفت: ما اصلا مخالف نيستيم هدفمندي يارانه‌ها در بخش کشاورزي انجام نشود ولي معتقديم اين مدل بايد اصلاح شود. مثلا افزايش هزينه‌هاي توليد که در فاز اول اتفاق افتاد و افزايش قيمت‌هايي که صورت گرفت.

* مصباحي مقدم: پرداخت يارانه نقدي يک اقدام اساسي براي رفع فقر نيست

همچنين غلامرضا مصباحي مقدم در نطق خود در صحن علني مجلس، با اشاره به صحبت‌هاي امروز رئيس جمهور در جلسه علني، گفت: همانطور که تعدادي از دوستان نماينده اشاره داشتند، پاره‌اي از طرح‌هاي پيشنهادي آقاي رئيس جمهور مناسب آغاز دوره نهم رياست جمهوري بود و نه پايان دوره دهم؛ از سوي ديگر ما خدشه‌اي به اصل اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها وارد نمي‌کنيم که بايد قانون هدفمندسازي يارانه‌ها تا رسيدن به اهداف دنبال شود.

وي افزود: مراحل بعدي اين قانون بايد با ملاحظه همه آثار مثبت و منفي آن صورت بگيرد و اينطور نباشد که غافل از آثار پديد آمده از اجراي اين طرح انجام شود. همچنين در اجراي هر مرحله ما نيازمند توافق و تفاهم ميان دولت و مجلس هستيم که آقاي رئيس جمهور هم بر آن تاکيد داشتند.

نماينده مردم تهران، شميرانات، ري و اسلامشهر در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها 3 هدف را دنبال مي‌کرد، ابتدا برقراري عدالت در توزيع يارانه‌ها، دوم مديريت انرژي و سوم اصلاح ساختارهاي توليدي. اين اهداف بايد در اجراي مراحل بعدي با هم مدنظر قرار گيرند که متاسفانه در مرحله اول چنين نبود.

رئيس کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، اظهار داشت: هر کمکي به توليد کشور، کمک به مردم تلقي مي‌شود، چرا بنا را بر اين بگذاريم که کمک مردم فقط به اين معنا است که پول توي جيب آنها گذاشته شود، بجاي دادن ماهي به مردم ماهيگيري بياموزيم.

مصباحي مقدم ادامه داد: چنانچه به توليد کمک و بخش قابل توجهي از يارانه‌ها به بخش توليد اختصاص داده شود، اشتغال افزايش پيدا مي‌کند. محصولات افزايش پيدا مي‌کند، رفاه و قدرت خريد مردم بالا مي‌رود و شکاف ثروت و فقر کاهش پيدا مي‌کند‌.

وي با بيان اينکه مگر پرداخت نقدي يارانه‌ها بهترين روش است، افزود: هدفمندي يارانه‌ها به معناي رسيدن به اهداف است، هدف توليد و اشتغال و رشد اقتصادي اصلاح ساختارهاي توليدي، هدف بسيار مهمي است. براي اصلاح ساختارهاي توليدي و استفاده از فرآوري‌هاي نو ما نيازمند منابع هستيم و اجراي فاز بعدي قانون هدفمندي يارانه‌ها اين منابع را در اختيار ما قرار مي‌دهد و ما بخش قابل توجهي از اين يارانه‌ها را به اصلاح ساختارهاي توليدي اختصاص مي‌دهيم.

نماينده مردم تهران، شميرانات، ري و اسلامشهر در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: هم‌اکنون کارخانجات بسياري وجود دارد که با ظرفيت 30،40 درصد کار مي‌کند و کارخانجاتي نيز وجود دارد که سرمايه‌گذاري‌هاي ثابت آنها انجام شده و نيازمند سرمايه در گردش هستند و اگر ما سرمايه در گردش اين کارخانه‌ها را تامين کنيم، اشتغال به سرعت بالا مي‌رود. بالا رفتن اشتغال، بالا رفتن رفاه مردم را در پي دارد.

مصباحي‌مقدم اضافه کرد: هدف ديگر اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها رفع فقر و نيازهاي ضروري مردم است، پرداخت يارانه نقدي به همه در راستاي اين هدف نيست، کمک به ثروتمندان هرگز به کمک به فقرا نيست و پرداخت يارانه نقدي يک اقدام اساسي و بنيادي براي رفع فقر به شمار نمي‌رود.

وي با بيان اينکه طرح‌هاي پيشنهادي آقاي رئيس جمهور را بايد با تفاهم بين دولت و مجلس به پيش ببريم، ادامه داد: من معتقدم اگر دولت بنا را بر اين بگذارد که با تفاهم مسئله را پيش ببرد، مجلس نيز از اين امر استقبال مي‌کند. مجلس از آن جهت قانوني را در جهت عدم اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها به تصويب رساند که شرايط مساعد نبود، شرايط اگر مساعد شود و تغيير کند، نرخ تورم کاهش پيدا کرده و وضعيت رواني جامعه تعديل شود، مي‌شود راه همکاري را در پيش گرفت و مسير بينابيني را دنبال کنيم و به نتيجه برسيم.

* پزشکيان: استفاده سليقه‌اي از قانون به اختلافات دامن مي‌زند

به گزارش فارس، مسعود پزشکيان نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر و نايب رييس کميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي که در جلسه علني امروز پس از سخنان رييس جمهور سخن مي‌گفت، با اشاره به اينکه بر اساس قانون هدفمندي يارانه ها، هيچ ايراني نبايد از نعمت درمان رايگان محروم باشد، گفت: هيچ انساني در سرتاسر ايران و هيچ نقطه‌اي از کشور نبايد براي گرفتن خدمت به دنبال اين و آن باشد يا براي خريدن دارو و ديدن پزشک، گدايي اين و آن را بکند.

وي افزود: اين يعني عدالت، اين يعني ما به همان کساني که ادعاي خدمت‌رساني داريم، خدمت برسانيم.

نايب رئيس کميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: طبق قانوني که دولت مدعي است بايد آن را اجرا کند، گفته شده است 10 درصد مبلغ خالص هدفمندي به کساني اختصاص يابد که مشکل دارند.

پزشکيان گفت: اگر کسي وارد بيمارستان شد و ملت ايران بداند که از موقعي که از مادر بدنيا مي‌آيد تا زماني که مي‌ميرد، خدمت سلامت، رايگان خواهد بود، اين مي‌شود هدفمندي واقعي يارانه‌ها و اين همان قانوني است که اگر اجرا شود، بهترين نتيجه را در بر خواهد داشت.

نايب رئيس کميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: حرف ما اين است که 30 درصد مبلغ هدفمندي يارانه‌ها بايد به صنعت مي‌رفت و 20 درصد مبلغ آن بايد به کشاورزي اختصاص مي‌يافت و 50 درصد مابقي نيز طبق قانون هزينه مي‌شد.

پزشکيان گفت: اگر کار بر مبناي سليقه باشد، هر کس مي‌تواند سليقه خود را داشته باشد و سلايق انسان‌ها همه با يکديگر متفاوت است اما زماني که مسئله‌اي تبديل به قانون و برنامه شد، همه موظف و مکلف هستند که قانون را نعل به نعل اجرا کنند، هيچکس در اين مملکت حق ندارد برخلاف قانون عمل کند، حتي اگر رئيس جمهور باشد.

وي افزود: آنچه که خوب است، قانون است و اطاعت از قانون بر همه واجب است. قانون بايد کامل اجرا شود، نمي‌شود که ما از بخشي از قانون خوشمان بيايد و بگوييم بقيه را قبول نداريم.

نايب رئيس کميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: اگر بخواهيم قانون را به سليقه خود به اجرا در آوريم قطعا به اختلافات دامن زده خواهد شد.

پزشکيان گفت: تمام حرف ما اين است که قانون هدفمندي که خود دولت به آن معتقد است، قانوني و درست اجرا شود و هيچ چيز ديگري نيز نمي‌خواهيم. دولت حق ندارد خلاف قانون عمل کند و نمايندگان نيز چنين حقي ندارند، همه ما بايد طبق قانون عمل کنيم.

وي افزود: اگر قرار است ما با يکديگر متعهد شويم، بايد به قانون متعهد باشيم. اينکه ما حرفي را بزنيم و بعد دوباره حرف خود را نقض کنيم، تفاوت است. اگر ما در زبان متحد شويم و اما در عمل کارمان با يکديگر تفاوت داشته باشد، امکان اختلاف وجود دارد.

نايب رئيس کميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: چه چيز مهم‌تر از اينکه در اينجا ما با دولت هم‌پيمان شويم که مشکلات کشور را حل کنيم و هيچ چيز بالاتر از اين نيست.

پزشکيان گفت: من معتقدم مشکلات مملکت ما تنها در قالب قانون حل مي‌شود. با توجه به سلايقي که در کشور ما زندگي مي‌کنند، امکان عمل کردن، تنها بر اساس سلايق، وجود ندارد.

وي افزود: بايد باور و ايمان داشته باشيم که کشور بايد عالمانه و بر اساس مشارکت مردم جلو برود و نه اينکه ما دلمان بخواهد هر کاري بخواهيم انجام دهيم.

* توکلي: ??? روز به پايان عمر دولت نمانده نبايد دنبال طرح‌هاي بزرگ برويم

احمد توکلي نماينده مردم تهران هم در نطق خود در صحن علني مجلس با تاکيد بر اينکه 200 روز از عمر دولت باقي مانده است، اظهار داشت: از آقاي احمدي نژاد استدعا مي‌کنم به سراغ طرح‌هاي بزرگ نرود براي اينکه تا تفاهم در مورد آن طرح صورت گيرد، 200 روز هم از دست مي‌رود و طرح‌هاي موجود را که قانون دارد، با هم همکاري کنيم و قانوني انجام دهيم.

وي افزود: رئيس جمهور در مورد قانون اساسي همچنان مطالبي ارائه کردند که محل اختلاف است اين مطالب را قبلا در نامه‌اي در سال 89 خدمت مقام معظم رهبري رئيس جمهور  نوشتند و ايشان به شوراي نگهبان ارجاع دادند و يک جلسه چهار جانبه به دستور رهبري از مجلس، دولت و شوراي نگهبان و اساتيد دانشگاه برقرار شد که 18 جلسه 3 تا 4 ساعته تشکيل شد و جمع‌بندي نيز خدمت مقام معظم رهبري رفت و نظرات جناب آقاي احمدي‌نژاد تائيد نشد.

نماينده مردم تهران تصريح کرد: اگر اين برداشت آقاي رئيس جمهور از اصل 126 درست باشد به مصوبات اخير درباره استخدام 526 هزار نفر مي‌رسيم و من به يک بند از اين مصوبه را مي‌خوانم و شما بررسي کنيد که اين ادبيات با قانون اساسي نظر شوراي نگهبان و علم مديريت سازگار است يا خير.

توکلي همچنين به قرائت بند 11 ملحقات و مصوبه دولت پرداخت و گفت:  مگر مي‌شود کليه دستگاه‌هاي اجرايي بعضا بدون نياز به هيچ امر ديگري از سوي هر مرجع و مقامي و بدون نياز به رعايت اين الزامات قانوني در قوانين و مقررات مختلف از قبيل برنامه پنجساله قانون خدمات کشوري پنجساله پنجم توسعه و سنواتي راسا تصميم بگيرند که استخدام کنند و تغيير وضعيت شغلي بدهند و ساختارها را عوض کنند؟ آيا مي‌شود قوه مجريه به زير دست‌هاي خود دستور بدهد که بدون رعايت الزامات قانوني اين کار را انجام بدهند. من معتقدم نمي‌شود. پس بهتر است برگرديم به مسير قانون و انشاءالله خدمات بيشتر شود و زحمات کمتر.

وي اضافه کرد:  کارهاي خوبي که آقاي احمدي‌نژاد فرمودند و ليستي دادند از توليدات کارهاي مهم درست است کسي منکر اينها نيست ولي عمران با توسعه فرق دارد، عمران هم با توسعه پايدار  و توسعه پايدار انساني نيز فرق دارد؛ عمران تنها هم با پيشرفت اسلامي فرق دارد.

عضو کميسيون برنامه بودجه مجلس گفت: سال 74 من خدمت آقاي هاشمي رفسنجاني رسيدم و ايشان آماري را از اقداماتي که انجام داده بود داد که اکثرا درست بود اما من به ايشان گفتم که آقاي رفسنجاني الان وضع مملکت خراب است؛ چرا که فاصله بين شمش تا سفره مردم بسيار زياد است و بايد کارهاي ديگري شود امروز نيز به آقاي احمدي‌نژاد عرض مي‌کنم که آقاي احمدي‌نژاد کارهايي که شما مي‌فرماييد صحيح اما بايد يک کارهايي بشود و بايد يک کارهايي نشود.

وي ادامه داد: در وضعيتي که ما قرار داريم وضع خوب نيست و از نظر انتهاي خط يعني از نظر بخش توليد و مصرف کنندگان نيز به دليل وجود تورم شديد و رکورد شديد وضعيت مناسبي نيست و چشم پوشي از اين مسائل اشتباه است. ما در آينده وضع‌مان ممکن است بهتر از اين نباشد براي اينکه وارداتي که دارد صورت مي‌گيرد با ارزهاي گران شده صورت مي‌گيرد و بازار ارز به قيمت‌هاي داخلي سرايت مي‌کند و فشار هزينه ايجاد مي‌شود و نرخ‌هاي نقدي ماهانه امسال ما بيش از دو برابر نرخ‌هاي سال قبل است.

نماينده مردم تهران در خانه ملت تصريح کرد: مردم طبق گفته آقاي احمدي‌نژاد مستحق کرامت هستند اما ما با دادن يارانه نقدي به مردم جواب نمي‌گيريم. وقتي تورم شديد است و وقتي رکود است از هر اقدامي که باعث تحريک نقدينگي و انتظارات مي‌شود بايد پرهيز کرد. اينها دستورالعمل‌هاي معمولي علم اقتصاد است. نگوييد که اين فرمول‌ها بومي نيست. اما برخي از اين فرمول‌ها با اقتضائات ما سازگار است و ما از آنها استفاده مي‌کنيم.

توکلي با تاکيد بر اينکه نبايد يارانه نقدي را زياد کرد، اظهار داشت:  از صندوق توسعه ملي نبايد برداشت کرد. معني‌اش چاپ اسکناس پرقدرت است که به سرعت خاصيت يارانه نقدي را از دست خواهيم داد و مردم مايوس مي‌شوند.

وي ادامه داد:ما ابتدا بايد ثبات اقتصادي را تامين کنيم، ثبات از بازار ارز بايد شروع شود و بازار ارز امروز متغير است و تعيين کننده در اقتصاد ملي است. بازار ارز و صادرات و واردات قدرت رقابت خارجي تعيين بودجه دولت ثبت عمومي قيمت‌ها بر توليد و سرمايه‌گذاري تاثير مي‌گذارد اگر مي‌خواهيم اقدامي کنيم مراقب باشيم که به ارز به عنوان ملک دولت نگاه نکنيم، که هر چه گران‌تر بفروشد بهتر است و بودجه‌اش را تامين مي‌کند.

وي تاکيد کرد: نگاه نکنيد ارز متغير است و بلکه بايد به ارز به عنوان ابزار سياست اقتصادي نگاه کنيم نه به عنوان تعيين کننده هزينه‌هاي دولت.

وي با بيان اينکه تصميمي که ما براي ارز مي‌گيريم بايد تراز بازرگاني خارجي را کاهش و قدرت رقابت خارجي را افزايش دهد، گفت:  ارز لااقل يک سال ثبات داشته باشد، هر روز تغيير نکند. ذخاير ارزي را از بين نبرد، سفته بازي را کم کند .اينها راه حل‌هايي که ما بايد به آن توجه کنيم.

وي با بيان اينکه ارز دو نرخي موجب فساد است، ادامه داد:وقتي شکر به عنوان يک کالاي اساسي وارد مي‌کنيم بايد به دنبال بيسکوييت و شربت و غيره تا لبه‌هاي مرز دويد.

توکلي در پايان اظهار داشت:قيمت ارز را يکسان کنيم و در عوض يک کالاي غذايي را براي مردم تضمين کنيم و اين کار عملي است و نگوييد سهميه بندي سم مهلک است. همين الان در ايالات متحده آمريکا 47 ميليون و 731 نفر کارت غذا دارند و براي آنان بسته غذايي تهيه شده است. ما بايد از تجربيات بشري استفاده کنيم و مردم خود را حفاظت کنيم.

* شوشتري: تاخير در ارسال بودجه به مجلس منطقي نيست

به گزارش فارس، هادي شوشتري نماينده مردم قوچان در مجلس شوراي اسلامي در نطق امروز (چهارشنبه) خود در جلسه علني خانه ملت، با اشاره به حضور احمدي‌نژاد در مجلس اين حضور را يک فرصت مغتنم شمرد تا بتوان با همفکري چاره‌اي براي مسائل انديشيد.

وي اضافه کرد: تعامل مؤثر و کارآمد بين دولت و مجلس مي‌تواند براي کشور بسيار مفيد بوده و گام‌هاي مؤثري براي ميهن‌مان بردارد.

شوشتري در ادامه سخنان خود با اشاره به قانون اساسي، گفت: قانون اساسي تعامل في مابين قواي سه‌گانه را به صورت دقيق طراحي و ساماندهي کرده و از اين جهت در بين قوانين معاصر دنيا، ممتاز است.

اين نماينده مردم در خانه ملت، افزود: با توجه به اصول قانون اساسي ساختار قوا به صورت منسجم و داراي هارموني منطقي ترسيم شده است؛ در همين جا فرصت را مغتنم مي‌شمارم و به نويسندگان اين قانون درود مي‌فرستم.

شوشتري، احمدي‌نژاد و نمايندگان را مخاطب حرف‌هاي خود قرار داد و گفت: ما و شما امروز بايستي به قانون اساسي عمل کنيم، زيرا در پيشگاه قرآن سوگند ياد کرديم که پاسدار قانون اساسي باشيم.

ي در ادامه يکي از مسائل پيشروي دولت را تهيه بودجه و ارسال آن به مجلس براي تصويب برشمرد و گفت: بودجه سندي براي مديريت کلان اقتصادي براي يک سال است.

شوشتري اضافه کرد: احمدي‌نژاد و هيئت دولت بايستي لايحه بودجه را تا آذرماه به مجلس مي‌دادند، اما مع‌الأسف امروز که در دي ماه هستيم خبري از بودجه نيست؛ آيا منطقي است که در شرايط حساس اقتصادي دولت در تقديم بودجه به مجلس تاخير داشته باشد؟

اين نماينده مردم در خانه ملت برخي پيامدهاي ناگوار رشد سريع نقدينگي در کشور را برشمرد و از پيش‌آمدن مشکل براي برخي واحدهاي توليدي به همين دلايل سخن گفت.

وي در پايان خطاب به رئيس جمهور گفت: آقاي احمدي‌نژاد! عدم سرمايه‌گذاري و حمايت از واحدهاي توليدي باعث بيکاري شده تا برخي اتفاقات نامناسب را براي کشور در پي دارد.

* پور ابراهيمي:مردم براي افزايش قدرت خريد حاضرند يارانه‌هاي دولت را پس دهند

همچنين محمدرضا پورابراهيمي نماينده مردم کرمان که در جلسه علني امروز پس از سخنان رييس جمهور سخن مي‌گفت با بيان اينکه بايد به دليل پيامدهاي مثبت هدفمندي يارانه‌ها از دولت تشکر کرد، و نظرات کارشناسي خود را به دولت در خصوص اشکالات ارائه کرد، اظهار داشت: پس از اجراي مرحله اول هدفمندي چند نکته اساسي در خصوص اين موضوع وجود دارد.

پورابراهيمي بر اين اساس ادامه داد: نکته اول اين است که در بحث هدفمندي يارانه‌ها اين موضوع را در قالب چند محور در حوزه تحولات کشور با هم ديده‌ايم و نمي‌توانيم فقط هدفمندي يارانه‌ها را مبناي تصميم گيري اقتصادي قرار دهيم. دليل آن اين است که اگر در يک قدم بخواهيم جلو برويم اقدامات موازي با آن انجام نمي‌گيرد و پيامدهاي منفي آن بيشتر خواهد بود.

نماينده مردم کرمان ادامه داد: در بحث مديريت ارزي شاهد کاهش ارزش پول ملي هستيم، در حالي که در ابتداي اجراي مرحله اول اجراي هدفمندي يارانه‌ها اعلام شد که قرار است قيمت‌هاي حامل انرژي را به قيمت‌هاي مرجع نزديک شود. يعني قرار بود ما قيمت بنزين و گازوئيل را به قيمت‌هاي منطقه‌اي نزديک کنيم؛ اگر آن روز قيمت بنزين را دو دلار در نظر مي‌گرفتيم بر اساس دلار هزار تومان، در ابتداي قانون هدفمندي يارانه‌ها، دو هزار تومان مبناي ما بود.

وي تصريح کرد: بين مجلس و دولت صحبت اين بود که اين طرح سه ساله يا پنجساله اتفاق بيفتد اما دولت همواره نظرش اين بود که يک دفعه اجرا شود. و نهايتا قيمت دو هزار تومان برسد. اما وقتي بررسي مي‌کنيم مي بينيم که مديريت ارز همزمان با اين موضوع اداره نشده است. لذا اگر امروز ميانگين قيمت‌ها را همان دو دلار سابق در نظر بگيريم قيمت بنزين در منطقه با قيمت آزاد حدود 6 هزار تومان است. يعني 700 توماني که در مرحله اول اجرا کرديم نه تنها ما را به قيمت‌هاي منطقه‌اي نزديک نکرده بلکه دور شده‌ايم.

پورابراهيمي خاطرنشان کرد: اگر ما اين نکات را کنار يکديگر نبينيم مسلما آثار کلي آن را در فرايند اقتصادي نمي‌توانيم مشاهده کنيم.

اين نماينده مجلس با اشاره به نتايج ناشي از پرداخت يارانه نقدي افزود: پرداخت‌ها فقط در قالب نقدي نبوده بلکه در قالب حمايت‌هاي اجتماعي نيز صورت گرفته است. يکي از عواملي که در افزايش تورم موثر بوده ميزان حجم نقدينگي در کشور است.

وي با بيان اينکه از سال 84 حجم نقدينگي از 93 هزار ميليارد به بالغ بر 430 هزار ميليارد تومان رسيده است، تصريح کرد: بخشي از اين موضوع قطعا ناشي از پرداخت‌هاي نقدي در قالب هدفمندي يارانه‌ها است. لذا دولت محترم بايد به تبعات منفي توجه کند.

پورابراهيمي با تاکيد بر اينکه براي تبعات منفي اين طرح راهکارهايي از سوي مجلس و دولت وجود دارد، اظهار داشت: دولت کارشناسان خوبي دارد و مي‌تواند در اين موضوع بحث کند؛ امروز مردم اين مطلب را مطرح مي‌کنند که آقاي رئيس جمهور در طي مدت زماني به ما يارانه نقدي داده و از طرف ديگر به واسطه کاهش ارزش پول ملي و افزايش حجم نقدينگي قدرت خريد ما را کاهش داده است. يعني اگر دو سال قبل يک خانواده يک ميليون تومان منابع درآمدي داشته و با آن مي‌توانست يک مقدار مشخص از خوراک و پوشاک تهيه کند امروز فقط 40 درصد آن را تهيه کند.

نماينده مردم کرمان ادامه داد: کاهش قدرت خريد مردم اگر به ميزان هدفمندي يارانه‌ها حساب شود از کل پرداختي کمتر است و اين امر تراز خانوارها را منفي کرده است.

وي به آثار ناشي از کاهش ارزش پول ملي اشاره و تصريح کرد: متاسفانه اين امر اغنيا را غني‌تر و فقرا را فقيرتر کرده است؛ لذا بايد تجديد نظر کرد.

پورابراهيمي گفت: امروز صحبت مجلس سخنان رهبر معظم انقلاب است که بايد با نظر کارشناسي تبعات منفي را کاهش داد تا براي مردم در بحث يارانه‌ها خروجي مثبتي داشته باشيم چرا که مردم معتقدند براي افزايش قدرت خريد خود  مي‌توانند يارانه‌هاي نقدي دولت را پس دهند.

نماينده مردم کرمان در مجلس به بحث قانوني دولت در ارائه لايحه بودجه در 15 آذر ماه اشاره کرد و افزود: امروز صحبتي مهمتر از ارائه لايحه بودجه وجود ندارد لذا دولت با توجه به اينکه ما هم اکنون در آخر دي ماه قرار داريم بايد بودجه را ارائه دهيم.

وي خطاب به احمدي‌نژاد گفت که وظيفه اصلي شما ارائه لايحه بودجه است؛ لذا از دولت خواهش مي‌کنيم در  مدت زمان باقي مانده قانوني عمل کند.

* باهنر: اشکالات اساسي مرحله اول هدفمندي برطرف شود/اجراي مرحله دوم سخت‌تر است

به گزارش فارس، محمدرضا باهنر نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي طي سخناني در صحن علني مجلس اظهار داشت: بحثي که مورد توجه رئيس جمهور بود درمورد هدفمندي يارانه‌ها است؛ بارها و بارها بحث شده و بازهم تکرار مي‌کنم که اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها جزو آرزوهاي ديرينه هم دولت‌هاي گذشته و هم مجالس گذشته بوده است.

وي افزود: اين طرحي است که ما از اجراي آن ناگزيريم و بايستي آن را به سرمنزل مقصود برسانيم به همين دليل مجلس همت بالا و دولت همت بالاتري گذاشت و مرحله اول هدفمندي کليد خورد.

باهنر ادامه داد: دليل اينکه ما از اول اختلاف نظر داشتيم و دولت محترم ادعا داشت که اين داستان را يکدفعه اجرا کنيم و ما مي‌گفتيم که آن را به تدريج و ظرف 5 سال اجرا کنيم، نمي‌خواهيم بگوييم که يکي خير مطلق و ديگري شر مطلق است، هرکدام از اين دو موضوع مزايا و معايبي داشت اما نکته اساسي اين بود که ما گفتيم که يک مرحله از اين هدفمندي اجرا شود تا توان اجرايي و مديريتي خودمان و تاب و تحمل اقتصاد خانوار، بنگاه‌هاي اقتصادي و دولت را برآورد کنيم و بعد از پايان مرحله اول اشکالات مرحله اول را با تفاهم به حداقل برسانيم و قدم دوم را برداريم.

نايب رييس دوم مجلس تصريح کرد: همانطور که رئيس جمهور و دوستان دولت مطرح کردند، هدفمندي مرحله اول بعضي از منافع را نصيب کرده و هيچ ترديدي در آن نيست و به همين دليل مرحله بعدي را شروع و اجرا کنيم اما برخي اشکالات اساسي را در مرحله اول احساس کرديم و احساس مي‌کنيم و فکر مي‌کنيم تا برطرف نشود و با دولت به تفاهم نرسيم برداشتن قدم دوم ممکن است کار را سخت‌تر کند.

باهنر تأکيد کرد: بعنوان نمونه، اختلاف نظر کارشناسي که وجود دارد اين است که ما مي گوييم بايد تا جايي که امکان دارد اقتصاد خانوار را با خدمات عمومي جبران کنيم و در بودجه سال 91 که تصويب کرديم گفتيم در مرحله دوم بخش سلامت، بخش بيمه بيکاري و بخش تقويت بنگاه‌هاي توليدي بايد در دستور کار قرار گيرد.

وي افزود: متخصصين امر سلامت و بهداشت بارها و بارها گفته اند و از قول آنها مي‌گويند که اگر درصدي شايد کمتر از نصف نقدينگي که الآن به خانوار تزريق مي‌کنيم اگر به بخش سلامت اختصاص مي‌داديم مي‌توانستيم بالاي 90 درصد شهروندان کشور را از هزينه‌هاي درمان معاف کنيم، درمان‌هاي سختي که بعضاً يک خانواده را از هستي ساقط مي‌کند مثل جراحي قلب باز، تالاسمي‌ها، سرطاني‌ها و غيره اما متأسفانه امروز درد بي پولي خانواده‌هايي که مريضي سنگين دارند خيلي بيشتر از درد آن مرض است.

نايب رييس دوم مجلس با اشاره به بيمه بيکاري گفت: نمايندگان با همه وجود احساس مي‌کنند که بيکاري و نرخ آن در کشور بسياري از خانواده‌ها را آزار و اذيت مي‌دهد.

وي در ادامه اظهار داشت: ما با 40 هزار تومان يارانه در اقتصاد خانوار شروع کرديم و امروز به گفته خود مسئولين دولت مقدار زيادي از اين پول که به خانوارها داده‌ايم مستهلک شده يعني 40 هزار تومان ديگر هيچ ارزش40 هزار تومان دو سال قبل را ندارد، ما اگر بخواهيم در اين ميدان جلو برويم اگر 40 هزار تومان را 400 هزار تومان هم کنيم فردا به تبع همين 400 هزار تومان مجبور مي‌شويم از جيب دوم مردم 500 هزار تومان برداريم.

وي افزود: 30 هزار تومان به آنها مي‌دهيم، 50 هزار تومان هزينه تورم را به آنها تحميل مي‌کنيم، 50 هزار تومان مي‌دهيم، 80 هزار تومان هزينه تورم تحميل مي‌کنيم، بحث ما اين است که بايد با دقت بيشتري عمل شود متأسفانه بنگاه‌هاي توليدي وضعيت خوبي ندارند و مسئله بيکاري و فروپاشي بعضي از بنگاه‌هاي توليدي اظهرمن الشمس است.

اين نماينده مجلس ادامه داد: اگر ما مي‌خواهيم سيستم بانکي نقدينگي و بقيه موارد را اصلاح کنيم و فکر مي‌کنيم روند هفت سال گذشته علي‌رغم بخش‌هايي که قابل دفاع است، اما برخي شاخص‌هاي اساسي کشور را متزلزل کرده است.

نايب رييس دوم مجلس در پايان تصريح کرد: بايد دست به دست هم دهيم که برخي از مشکلات روزمره مردم را حل کنيم ، اقتصاد خانوارها به شدت تحت فشار است و تعداد دهک‌هاي زيادي هستند که امروز هزينه‌هاي زندگيشان را نمي‌توانند تأمين کنند ، ما بايد راه حل هاي کوتاه مدت را برنامه ريزي کنيم و براي قدم‌هاي بزرگتر و گام‌هاي سنگين‌تر فرصت بهتري براي بحث کارشناسي بگذاريم.

* نظري: کاش رئيس‌جمهور مي‌ماند و درددل ما را گوش مي‌داد

همچنين محمد جواد نظري مهر عضو کميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي صبح امروز در نطق خود در صحن علني مجلس با بيان اينکه رئيس جمهور بايد در مجلس مي‌ماند و صحبت‌هاي نمايندگان گوش مي‌کرد گفت: براساس اصل 121 و 122 قانون اساسي که رئيس جمهور نيز در نطق به آنها اشاره کرد بايد اين مسائل کشور روشن مي‌شد از جمله اينکه بودجه را بايد در سال 90 و 91 و 92 در زمان مشخص ارائه کند.

وي گفت: امروز ما با رئيس جمهور صحبتهاي مهمتري داشتيم و رئيس جمهور بايد در مجلس مي‌ماند تا به حرف دل نمايندگان که حرف مردم است و مشکلات مردم بازگو مي‌کنند گوش مي‌کرد.

نماينده مردم کردکوي در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: آقاي رئيس جمهور شما در رابطه با ايجاد 2 ميليون و نيم اشتغال که قول آن را به مردم داده‌ايد چه کرديد؟

وي افزود: اشتغال زايي روند رو به صعود داشت ولي با ناکارآمدي مواجه شده به طوري که هنوز اشتغال در کشور مشکل دارد.

نظري مهر ادامه داد: در بحث هدفمندي نيز قرار بود با شيب ملايم پيش برويم که اين مسئله هم اجرا نشد.

وي خطاب به رئيس جمهور گفت: آيا با توجه به سوگندهايي که ياد کرديد اين کارها انجام شده ‌است.

وي گفت: سخنراني رئيس جمهور بيشتر شبيه مراسمي بود که قرار است کارها از نو شروع شود ولي آقاي رئيس جمهور اين روزها پايان کار شماست.

*صداي عمل از هر فريادي بلندتر است

نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: صداي عمل از هر فريادي بلند تر است و اگر بسياري از کارها که قول آن داده شد عملياتي مي‌شد امروز آن کارها بر زمين نمي‌ماند.

نظري مهر افزود: آيا مصوبات استان‌ها اجرا شد؟

آقاي رئيس جمهور شما به استان گلستان آمديد و در بوق کرنا کرديد که 5 هزار اشتغال زايي در زمينه پتروشيمي صورت مي‌گيرد اکنون هشت سال از عمر اين قول مي‌گذرد و هنوز اين مسئله در ابهام است.

وي اظهار داشت: چه کساني بايد اين کارها را با تمام قوا انجام دهند؟ شما در انتخابات مي گفتيد دانه درشت‌ها را معرفي مي‌کنيد، چند نفر را معرفي کرديد؟

نظري مهر گفت: مردم با شعار گسترش عدالت، ساماندهي نظام بانکي و معرفي دانه درشت‌ها به پاي صندوق‌هاي راي امده‌اند در حالي که اکنون سود پرداختي بانک‌ها به مردم دو رقمي‌ست، در کدام کشور دنيا بانک‌ها با سود دو رقمي کار مي‌کنند که امروز وضعيت در کشور ما به اين شکل است؟

عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت: در بهداشت و درمان نيز تخصيص ها، عملياتي نشد و تخصيص 79 درصد دانشگاه‌ها با 1100 ميليارد تومان کسري روبرو شده است.

وي گفت: بيمارستان‌ها نيز مشکل دارند و وقتي بيمارستان‌ها مشکل داشته باشند مردم دچار مشکل مي‌شوند.

نظري مهر افزود: اي ‌کاش رئيس جمهور در مجلس مي‌ماند و به درد و دل نمايندگان مردم گوش مي‌کرد.

در پايان نطق نظري مهر لاريجاني رئيس مجلس گفت: وقت شما تمام شده است و نيازي به مطرح کردن تمام مشکلات نيست.

* ميرکاظمي:براي نجات از تورم بايد به سمت اقتصاد غير نفتي برويم

به گزارش فارس، مسعود ميرکاظمي که پس از سخنان رئيس‌جمهور در جلسه علني امروز مجلس سخن مي‌گفت خود را از طراحان هدفمندي يارانه‌ها در دولت نهم معرفي و توضيحاتي درباره اين طرح ارائه کرد.

وي افزود:‌ طرح تحول اقتصادي 7 محور دارد که اصلاح نظام بانکي، اصلاح نظام ارزي، بهره‌وري، اصلاح نظام گمرکي، اصلاح نظام مالياتي، اصلاح شبکه توزيع و هدفمندي يارانه‌هاست که اجراي کامل آنها اصلاح شاخص‌هاي کلان اقتصادي را در پي دارد.

ميرکاظمي تصريح کرد: محور اصلي طرح تحول اقتصادي که هدفمندي يارانه‌ها از ضروريات آن است، ايجاد ثبات در رشد اقتصادي و تک نرخي کردن تورم و افزايش بهره‌وري سرمايه‌گذاري و حل معضل بيکاري بود.

رئيس کميسيون انرژي مجلس گفت: اکنون برداشت عمومي اين است که هدفمندي به تنهايي قابل اجراست و قرار است پولي از تغيير قيمت حامل‌هاي انرژي به دست آمده و به حساب مردم ريخته شود و بخشي از آن نيز صرف توليد و خدمات اجتماعي شود.

ميرکاظمي افزود: اگر قرار باشد همه محورهاي طرح بزرگ تحول اقتصادي همزمان اجرا نشود و فقط به يک بخش از آن بپردازيم، از اين ناحيه قطعا آسيب مي‌بينيم.

وي تصريح کرد: امروز وابستگي روزافزون به نفت اقتصاد ملي را تهديد مي‌کند و طي 30 سال گذشته علي‌رغم تاکيدات مسئولان و برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته اتکا به درآمد‌هاي نفتي افزايش يافته است.

وزير سابق نفت با بيان اينکه براي اداره کشور نياز به نقدينگي داشتيم که عمده آن درآمد‌هاي نفتي است، تصريح کرد: جاري سال 84، 38 هزار ميليارد تومان بود در حالي که در سال 91 بر اساس مصوبه 101 هزار ميليارد تومان شده است.

ميرکاظمي افزود: در سال 86، کل عملکرد جاري کشور 39 هزار و 400 ميليارد تومان بوده اما امسال با همه صرفه‌جويي به حدود 80 تا 85 هزار ميليارد تومان مي‌رسد که حدود 35 تا 40 هزار ميليارد تومان آن از محل ماليات است.

وي ادامه داد: بقيه اين درآمد‌ها از محل درآمد‌هاي نفتي است و دليل آن هم اين است که سود شرکت‌ها و ساير منافع تامين درآمدي چنان ضعيف است که نمي‌توان روي آنها حساب کرد.

رئيس کميسيون انرژي مجلس گفت: درآمد اصلي کشور تبديل دلارهاي نفتي به دلار است که پايه پولي کشور را در چند سال گذشته به هم ريخته است.

ميرکاظمي تصريح کرد: اگر بخواهيم از تورم نجات يابيم و رشد اقتصادي باثبات داشته باشيم بايد به سمت اقتصاد غيرنفتي حرکت کنيم.

وي متذکر شد: قرار بود بخشي از درآمد‌هاي هدفمندي صرف اصلاح اين ساختار شود اما اکنون بخشي از درآمد‌ها که به حساب مردم واريز مي‌شود 13 هزار ميليارد تومان کسري دارد که بايد از بودجه برداشت شود که باعث افزايش به هم ريختگي شاخص‌هاي اقتصادي مي‌شود.

رئيس کميسيون انرژي مجلس با اشاره به آمار بانک مرکزي در سال 90 گفت: قرار بود در طرح تحول مديريت بانکي و ارزي قوي‌تر شود اما چنين نشده و شاهد به هم ريختگي بازار ارز هستيم.

ميرکاظمي بر همين اساس خاطرنشان کرد: طرح هدفمندي يارانه‌ها همانطور که نظر دولت و مجلس است بايد به سرعت انجام شود اما اجراي آن نيازمند ايجاد شرايطي از جمله اجراي هم‌زمان همه محورهاي طرح تحول اقتصادي است.

وي با بيان اينکه اگر مديريت ارزي قوي‌تر انجام مي‌‌شد شاهد به هم ريختگي در اين عرصه نبوديم افزود: سال گذشته 62 ميليارد دلار واردات و 44 ميليارد دلار صادرات داشتيم که حدود 18 ميليارد دلار تفاوت تزريق ارز بود و 80 ميليارد دلار نيز بانک مرکزي ارز به بازار تزريق کرد.

ميرکاظمي تصريح کرد: بروز مشکلات ارزي و مفاسد اقتصادي و بالا رفتن 13 هزار ميلياردي پايه پولي کشور در سال 90 موجب نقدينگي 400 هزار ميليارد توماني شد که عامل اصلي تورم و به هم ريختگي اقتصادي است.

رئيس کميسيون انرژي مجلس در پايان گفت: طرح هدفمندي يکي از اجزاي جراحي بزرگ اقتصادي است و بايد به گونه‌اي باشد که منابع حاصل از آن صرف ترميم بودجه، ارائه خدمات اجتماعي و حمايت از توليد شود.

* فولادگر: مجلس و دولت به فکر راه حل مشکلات معيشتي مردم باشند

حميدرضا فولادگر نماينده مردم اصفهان در مجلس در نطق خود با اشاره به صحبت‌هاي امروز رئيس جمهور در جلسه علني اظهار داشت: اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها قطعا يک تحول اقتصادي در کشور بود که آثار مثبتي را به همراه داشت اما نحوه اجراي آن آثار منفي را از خود بر جاي گذاشت.

وي با اشاره به جبران آثار تورمي در اقتصاد خانوار افزود: بنابر آمار رسمي بانک مرکزي شاخصه‌‌هاي مصرف کننده از شروع طرح تحول اقتصادي تا اوايل امسال از 10 درصد به 26 درصد رسيد، اين در حالي است که تحولات ارزي در اين مرحله صورت نگرفته بود.

رئيس کميسيون نظارت و پيگيري اصل 44 مجلس  خاطرنشان کرد: نحوه پرداخت نقدي عدد 45 هزار و 500 تومان يارانه به مردم به شکلي است که در حال حاضر تورمي را به وجود آورده و به تدريج در حال مستهلک شدن است و در آينده نيز ديگر نقشي ايفا نخواهد کرد.

فولادگر با بيان اينکه براي جبران مشکل اقتصاد خانوار بايد راه حل ديگري پيدا کرد، ادامه داد: براساس قانون پرداخت، صرفا نقدي نيست و مي‌تواند غيرنقدي نيز باشد که پرداختن به زيرساخت‌هاي مسکن و اشتغال نيز جزو همين مبحث به شمار مي‌رود.

وي با اشاره به وضعيت معيشتي مردم ادامه داد: براي معيشت مردم به ويژه در دو ماه آخر سال بايد فکري کرد، وضعيت معيشتي آنها اصلا خوب نيست و بايد مجلس و دولت راه‌حل‌‌هايي را براي آن پيدا کنند.

نماينده اصفهان با اشاره به بحث توليد بيان داشت: در برخي از مصاحبه‌ها رسما اعلام شده است که تورم توليد ناشي از مسائل ارزي است و ربطي به اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها ندارد، در حالي که براساس آمار رسمي بانک مرکزي شاخصه‌‌هاي توليد در آذر ماه سال 89، 10.7 دهم درصد و در فروردين ماه امسال که آثار نوسانات ارزي در آن صورت نگرفته بود، 32.5 درصد بوده است که معتقديم در آينده بيشتر نيز خواهد شد.

وي ادامه داد: بايد قبول کنيم که قطعا اجراي قانون هدفمندي يارانه‌‌ها در بحث شاخصه‌هاي توليد تأثير داشته و تورم ايجاد کرده و سهم توليد نيز ادا نشده است.

عضو کميسيون صنايع مجلس با بيان اينکه آمار بنده ارائه شده از خود دولت است، اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت اين آمار را ارائه کرده و با هم چک کرده‌ايم و مرکز پژوهش‌ها نيز آن را تأييد کرده است به طوري که تا پايان خرداد ماه امسال حدود 2 هزار ميليارد تومان و تا پايان شهريور ماه که ديوان محاسبات نيز اين رقم را تأييد کرده 2 هزارو 200 ميليارد تومان در طرح يارانه‌ها به توليد کمک شده است.

فولادگر افزود: اولا اين 2 هزارو 200 ميليارد تومان از محل افزايش قيمت‌ها نبوده، بلکه چيزي حدود کمتر از 100 ميليارد تومان از محل افزايش قيمت‌ها به توليد اختصاص يافته و بقيه نيز از منابع ديگري است که هم به توليد و هم به مردم و از منابعي غير از محل افزايش قيمت‌ها که قانون مي‌‌گويد، پرداخت شده است.

نماينده اصفهان گفت: اين 2 هزار و 200 ميليارد تومان تا پايان شهريور ماه امسال چيزي حدود نصف آن تسهيلات ارزان قيمت است بخشي هم 700 ميليارد تومان مابه‌التفاوت سوخت است و بخشي ديگر نيز اصلاحات ساختاري است و اين سهمي است که به توليد داده شده، آن هم خارج از منابع افزايش قيمت.

وي خاطرنشان کرد: چيزي که اعمال شد در سالگرد هدفمندسازي يارانه‌ها رقم 16 يا 17 هزار ميليارد تومان است که به هيچ وجه صحت ندارد و اين را با اعداد و ارقام خواهيم گفت، آيا در فاز دوم نيز قرار است به همين شيوه از توليد حمايت شود.

وي بيان داشت: قطعا مجلس معتقد است که فاز دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها بايد اجرا شود و نمايندگان اجراي آن را براي امسال متوقف کرده‌اند و تأکيد مقام معظم رهبري نيز بر اين است که از مسير مجلس، قانون و همدلي دولت راه‌ حلي براي اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها پيدا شود.

عضو کميسيون صنايع مجلس گفت: مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي پايشي را در مورد دو مؤلفه محيط فضاي کسب و کار در کشور انجام داده است.

وي گفت: مهمترين مشکلي که در حال حاضر صنعتگران و توليدکنندگان با آن دست به گريبان هستند بحث منابع مالي، عدم ثبات در قيمت مواد اوليه، نقدينگي مورد نياز در صنعت و مؤلفه‌هايي که رهبر معظم انقلاب در بحث اقتصاد مقاومتي تأکيد داشتند.

فولاد گر ادامه داد: جا دارد که نقدي بر بيانات رئيس جمهور داشته باشم و آن اينکه به هر حال وقتي سرمايه‌گذار دعوت مي‌کنيم و خود رهبر انقلاب نيز با صراحت فرموده‌اند که «وقتي سرمايه‌گذار دعوت مي‌کنيم خوب عده‌اي هم به ثروت مي‌رسند»، اما در قبال اين ثروت توليد و اشتغال ايجاد مي‌شود ما نمي‌توانيم از طرفي سياست‌هاي اصل 44 را بيان کنيم و از طرفي ديگر اقتصاد فقط در دست 5 هزار نفر باشد، ما نه 5 هزار تا را قبول داريم، نه 300 تا را و نه هيچ عدد ديگري را قبول داريم .

وي افزود: ما معتقديم که به هر حال يک بخشي از مردم سرمايه‌گذار هستند و بايد از آنها دعوت کرد و بايد موانع را نيز برداشت تا بيايند و چرخ اقتصاد را به جريان بيندازند و ثروتمند هم بشوند، البته عدالت هم بايد رعايت شود و احتکار هم نباشد و اين مسئله در گرو بهبود فضاي کسب و کار و استراتژي توسعه صنعتي است.

* آريايي‌نژاد: گفتگوي حکيمانه از ملزومات هدفمندي است

به گزارش فارس، احمد آريايي‌نژاد نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي در نطق خود در صحن علني مجلس که پس از سخنان رييس‌جمهور ايراد شد، گفت: اصلي‌ترين توصيه من به نمايندگان آن است که در جايگاه خطيري که با راي مردم به دست آورده‌اند تنها به مسئوليت الهي و اداي وظيفه سنگين نمايندگي بينديشند. همچنين آنچه از مسئولان انتظار مي‌رود، تسليم نشدن در برابر منابع قدرت‌هاي نامشروع و ثروت‌ها و امکانات باد آورده است.

وي افزود: همراهي مسئولين با مردم به خصوص در مقابله با تحريم‌هاي گوناگون بيش از پيش ضروري است.

آريايي‌نژاد با بيان اينکه مسئولين تافته جدا بافته نباشند، افزود: وحدت عملي مسئولين مختلف مملکتي و آنچه در خواسته‌هاي مردم و اوامر ولايت است، بايد در بيانات و عملکرد مسئولان مشاهده شود و چنانچه از مردم نظرسنجي کنيد به نقاط ضعف خود پي مي‌بريد.

نماينده مردم ملاير در مجلس خاطرنشان کرد: نظارت بيشتر بر بازار در توزيع عادلانه ارزاق عمومي، ارتقاء مديران توانمند و جايگزين کردن افراد توانمند به جاي مديران ضعيف و ناتوان و پرهيز از تملق و چاپلوسي و مديحه سرايي از جمله مواردي است که مسئولان بايد به آن توجه کنند و توجه به خواست عمومي مردم در عدم به کارگيري چرخه مديران ضعيف در لايه‌هاي پايين مديريتي از جمله مواردي است که بايد مدنظر قرار بگيرد.

وي ادامه داد: متاسفانه افراد سفارشي در لايه‌هاي مختلف کشور قرار گرفتند که از جمله آن مي‌توان به فرمانداري‌ها، استانداري‌ها و غيره اشاره کرد که اين افراد نه تنها کار خاصي انجام نمي‌دهند بلکه به دنبال لابي‌گري و مسائل حزبي خود هستند.

عضو کميسيون  مجلس اظهار داشت: عدالت در توزيع امکانات و تسهيلات گوناگون و پرهيز از توصيه و لابي‌گري و سياسي‌بازي از جمله مواردي است که بايد مورد توجه قرار گيرد. آنچه که بايد به آن توجه کرد اين است که سرمايه‌گذار با سرمايه‌بردار فرق کند. برخي از افراد سرمايه‌اي ندارند و تنها از بانک، سرمايه‌اي دريافت مي‌کنند و آن را در حالت رکود و نيمه کاره رها مي‌کنند که اين کار سرمايه‌گذاري نيست بلکه تلف کردن سرمايه مردم است.

وي ادامه داد: هدفمندي لازم است اما گفت‌وگوي حکيمانه و مشورت و اطلاع رساني شفاف و روشنگري از ملزومات ضروري آن است؛ توجه به بهداشت و سلامت مردم، اتخاذ راهکارهاي مناسب جهت اجرايي شدن قانون اساسي در اين مورد و حفظ حقوق، توجه به کشاورزي و توليد نبايد فراموش شود.

آريايي‌نژاد اضافه کرد: جرائد و رسانه‌ها حرف‌هاي ما را بدون گزينش انتقال دهند، نه اينکه بخشي از آن را به نفع خود انتخاب کنند؛ چرا که با اين وضعيت اصل امانت رعايت نمي‌شود. ما بايد حافظ و قوام بخش نظام‌مان باشيم و اتحاد مردم و مسئولين را در نوشته‌هاي خود حفظ کنيم و اميدوارم رسانه‌ها، رسانه‌هاي حق باشند.

* موسوي لارگاني: هدفمندي را قبول داريم اما شيوه عمل را نه

همچنين سيدناصر موسوي لارگاني نماينده مردم فلاورجان در نطق ميان دستور خود به سخنان امروز احمدي‌نژاد در خصوص تعامل مجلس و دولت اشاره کرد و اظهار داشت: اگر آقاي احمدي‌نژاد اين حرف‌ها را سال 84 يا 85 گفته بود براي نمايندگان و ملت قابل قبول‌تر بود.

وي افزود: رئيس جمهور هنگامي که وزيري در مجلس استيضاح مي‌شود حضور مي‌يابد و از برادري و تعامل سخن مي‌گويد اما بلافاصله تا پايش را از مجلس بيرون گذاشت در مناظره‌هاي تلويزيوني، مجلس و رئيس مجلس را به باد انتقاد مي‌گيرد و کلام امام راحل که فرمودند مجلس در راس امور است را ناديده مي‌گيرند و مي‌گويد که مجلس در راس نيست.

نماينده مردم فلاورجان در خانه ملت تاکيد کرد: آقاي احمدي‌نژاد از کدام تعامل سخن مي‌گويد هنگامي‌که 2 ماه پيش به وزرا، فرمانداران، استانداران نامه مي‌نويسد و مي‌گويد با نمايندگان تعامل نداشته باشيد.

موسوي لارگاني اضافه کرد: در مجلس قوانيني تبيين شده که با استفاده از آنها راهکارهايي براي برطرف شدن مشکلات پيشنهاد شده است اما وقتي آقاي رئيس جمهور اين قوانين را قبول ندارد چه درخواست تعاملي از مجلس مي‌تواند داشته باشد؟

وي در ادامه از دادن يارانه نقدي توسط دولت به مردم انتقاد کرد و گفت: همه نمايندگان مکرارا مي‌گويند که هدفمندي را قبول داريم بلکه شيوه عمل مورد انتقاد است؛ قرار بود يارانه نقدي به چند دهک پايين جامعه داده شود.

عضو کميسيون اقتصادي مجلس خاطر نشان کرد: اگر به جاي دادن يارانه نقدي به خانوارها در جهت ايجاد کارخانه و شرکت‌هاي توليدي پيش مي‌رفتيم امروز اگر يک عضو از آن خانوارها نيز در آن کارخانه‌ها مشغول بودند و لااقل حدود 400 هزار تومان در ماه درآمد داشتند.

موسوي لارگاني با تاکيد بر اينکه ما بايد به مردم ماهيگيري ياد بدهيم نه ماهي گفت: امروز دولت از دادن زمين به مردم سخن مي‌گويد. زمينهاي حاصلخيزي که حالا خشک شده حالا ما بياييم و برويم زمينهاي کويري را آباد کنيم.

* کامران: اختلاف در عرصه حاکميتي خلاف جهت منويات رهبري است

همچنين حسن کامران نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي و عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي طي سخناني در صحن علني مجلس با اشاره به سخنان رئيس جمهور و برخي از نمايندگان درخصوص اختلاف سليقه‌هاي سياسي گفت: حضرت امام (ره) فرموده‌اند اگر شما پيامبران را در تهران جمع کنيد اختلافي نيست بلکه منشأ اصلي اختلاف از ماست.

وي افزود: من همچنين از ادبيات آقاي رئيس جمهور نيز تشر مي‌کنم که چندين بار گفتند با وحدت و تعامل کارهاي بزرگ را حل و فصل مي‌کنند.

نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: البته من از ايشان گله دارم چرا که ايشان اگر سخنان همکاران ما را مي‌شنيدند تعامل آنها با مجلس تکميل مي‌شد. البته نشستن ايشان در مجلس جنبه قانوني نداشت بلکه تنها داراي جنبه اخلاقي بود.

کامران گفت: ما مرتب قيافه مي‌گيريم که اهل تبعيت از رهبري هستيم، اشکالي ندارد امروز آن را اثبات کنيم. آقاي رئيس جمهور فرمودند ما طرح مشترکي را براي حل مشکلات از سوي مجلس و دولت بايد ارائه دهيم خيلي خوب بايد مردم نتايج آن را ببينند.

وي افزود: بايد در اين طرح يک قدم مجلس عقب نشيني کند و دولت هم يک قدم؛ اگر هردو بگويند که حرف حرف ما باشد، ديگر چه جايي براي ولايت مي‌ماند؟

نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: اختلاف در خلاف جهت منويات رهبري است و ايشان بارها فرموده‌اند به گونه‌اي در حاکميت رفتار بکنيد که دل مردم خوش باشد.

کامران با تشکر از مردم بخاطر همکاري در بحث هدفمندي يارانه‌ها گفت: مردم در بحث هدفمندي جلوتر از اصناف و قوا بودند؛ اميدوارم از جلسه امروز به بعد و با کنار گذاشتن تمام اختلافات در داخل خودمان وحدت را عملي کنيم.

وي افزود: مردم ما عمدتاً از طبقات محروم و مستضعف هستند و همه ما بايد ضد تبعيض باشيم، آقا در خراسان شمالي بر اين نکته تأکيد کردند که بايد سبک زندگي عوض شود، مردم بايد ببينند که هيچکس در مجموعه حکومت اربابي زندگي نمي‌کند.

نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: مردم ما خيلي خوب هستند اگر شما يک چايي در خانه آنها بخوريد بال در مي‌آورند، مردم ما زماني که رهبري در خصوص سبک زندگي مطلبي را بيان مي‌کنند به اين نکته توجه کنند.

کامران گفت: حکومتي‌ها هم بايد به اين نکته توجه کنند. من منظورم فرد خاصي نيست و کلي مي‌گويم.

وي با اشاره به اينکه دير دادن بودجه از سوي دولت مسئله جديدي نيست، افزود: تمام دولت‌ها بودجه را دير مي‌دادند اما ما نيز در مجلس هيچگاه به رديف‌ها و جدول‌ها توجه نمي‌کرديم.

وي افزود: دولت بسته‌اي را به مجلس آورده است و ما نيز به اين بسته چيزهايي را اضافه کرده‌ايم اما اين تغييرات حاصلي در برقراري عدالت نداشته است.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: عرض من اين است که ما بايد عيب هاي يکديگر را حول محور ولايت برطرف کنيم و به طور حتم خدا نيز از آن راضي است. 

*مشروح سخنان لاريجاني در پايان جلسه علني مجلس

همچنين علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني امروز (چهارشنبه) بعد از اتمام سخنراني 14 نفر از وکلاي ملت در صحن علني اظهار داشت: از حضور رئيس جمهور در مجلس و سخنراني نمايندگان، تشکر مي‌کنيم و در مجموع امروز مجالي به وجود آمد که مسائل مهم کشور بهتر ديده شود و ما وجه مثبت اين کار را بيشتر مورد توجه قرار داديم.

وي با بيان اينکه مهمترين مسئله امروز کشور وضعيت معيشت مردم است، گفت: امروز مردم دچار مشکلات عديده‌اي از جمله بيکاري و تورم هستند؛ در خلال مباحث مطرح شده توسط نمايندگان مجلس، ديدگاه‌هاي متفاوتي درباره مشکلات کشور مطرح شد.

رئيس مجلس همچنين يادآور شد: آنچه نمايندگان در مجلس پيگيري مي‌کنند براي حل مشکلات مردم با استفاده از ابزار قدرت مجلس است و مسئله شخصي در اين زمينه ندارند. گاه در زمينه اينکه مجلس در اجراي قوانين سرسختي دارد، گلايه‌هايي مطرح مي‌شود اما اين وظيفه مجلس است که سرسختي داشته باشد. چرا که اساس مدنيت و عدالت در کشور قانون است و اين موضوعات بايد نقطه نظر اصلي بين ما و دولت باشد و دغدغه ما حل مشکلات مردم است و راهکارمان هم اين است که قانون و عدالت برقرار شود و بايد بين مجلس و دولت گفت‌وگو و تعامل وجود داشته باشد.

وي اضافه کرد:‌ ما از اينکه رئيس جمهور امروز در مجلس حضور يافت، استقبال مي‌کنيم و خوب بود تا پايان جلسه، در صحن علني مي‌ماند اگرچه از نظر قانوني اين موضوع لزومي ندارد اما حضور آقاي رئيس جمهور تا پايان صحن مفيد بود چرا که در اين صورت نظرات نمايندگان را استماع مي‌کرد ومي‌توانست مفيد باشد.

علي لاريجاني در بخش ديگري از سخنانش با تاکيد بر اينکه تاخير در ارائه لايحه بودجه 92 به مجلس براي کشور مضر است، تصريح کرد: بنده در همين زمينه براي رهبر معظم انقلاب نامه‌اي نوشتم که دير ارسال شدن بودجه به مجلس مضراتي براي کشور دارد و ايشان هم به دولت تذکر دادند که هر چه سريع‌تر بودجه 92 تقديم مجلس شود.

وي افزود: با توجه به اينکه سال آينده انتخابات رياست جمهوري قرار است برگزار شود، بنابر اين بهتر است هر چه سريعتر وضعيت بودجه سامان يابد و بايد امروز وضعيت کشور مدنظر قرار گيرد، ايجاد ثبات در کشور اين است که سند راهبرد سال آينده مدون شود که آن بودجه است و توصيه ما به دولت اين است که هر چه سريع‌تر بودجه 92 را تقديم مجلس کند هر چند تا کنون هم در ارائه بودجه به مجلس تاخير و تخلف شده است.

لاريجاني در بخش ديگري از سخنانش با تاکيد بر اينکه کسي با اصل اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها ستيز ندارد، متذکر شد: آنچه مهم است اين که تمام موارد قانون يارانه‌ها به درستي اجرا شود؛ اگر در قانون هدفمندي به بخش توليد، حمل و نقل و بهداشت توجه شد، براي اين است که مشکلات کشور حل شود، اگر اين موارد اجرايي نشود براي کشور مشکل درست مي‌کند چه بسا برخي مشکلات امروز هم به دليل عدم دقت در اجراي برخي قوانين است.

وي اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب مسئول اصلي کشور هستند و هدايت مي‌کنند تا تعرضي به قانون اساسي نشود و اگر مشکلي بود، مي‌توانند به رهبر معظم انقلاب اعلام کنند تا هيئتي که مسئول بررسي اين موضوعات است،‌آن را حل کند.

«وقتي قانون اساسي مي‌گويد هم ملزم به اجراي قوانين مصوب مجلس هستند، اينجا موضوع هيچ ربطي به سوگند ندارد. در اينجا آقاي رئيس جمهور قوانين را ابلاغ کند و اگر مشکلي بود به مجلس و شوراي نگهبان مربوط است.»

رئيس مجلس با يادآوري اينکه ما حضور احمدي‌نژاد در مجلس را به فال نيک مي‌گيريم ابراز اميدواري کرد که اين تعاملات کمکي به فرهنگ قانون گرايي در کشور و اجراي قانون کند و همچنين خاطرنشان کرد:‌ ما صادقانه به قواي ديگر کمک مي‌کنيم و اميدواريم در شرايط حساس فعلي، مسائل کشور با همدلي و تعامل، بهتر حل شود.

لاريجاني ادامه داد: مطمئن هستم اگر اين روحيه همگرايي و همدلي و رعايت چارچوب‌هاي قانوني برقرار باشد، قطعا با توجه به ظرفيت‌هايي که در کشورمان داريم، مي‌توانيم شرايط تحريم‌ها را پشت سر بگذاريم و اميدواريم در روزهاي آينده شاهد اين مسير بين دولت و مجلس باشيم و در پايان از حضور رئيس جمهور مجددا تشکر مي‌کنم.

*سؤال ملي قاضي‌پور از وزير کشور اعلام وصول شد

به گزارش فارس سوال ملي نادر قاضي‌پور نماينده اروميه در مجلس شوراي اسلامي از وزير کشور در مورد عدم رعايت دستور استخدام سهميه 3 درصد معلولان و ايثارگران از سوي برخي استانداران از سوي هيئت رئيسه مجلس در پايان جلسه امروز اعلام وصول شد.

*نديمي سوالش از وزير اقتصاد را پس گرفت

همچنين بر اساس اعلام هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي ايرج نديمي نماينده مردم لاهيجان در مجلس شوراي اسلامي از طرح سوالش از وزير امور اقتصاد و دارايي انصراف داد.

*بيانيه ??? نماينده مجلس درمورد آزادسازي گروگان‌هاي ربوده شده در سوريه

بر اساس اين گزارش، بيانيه‌اي با امضاء 242 نماينده مجلس درمورد آزاد سازي زائران ايراني ربوده شده در سوريه در پايان جلسه علني امروز قرائت شد که متن اين بيانيه به شرح ذيل است:

بسم الله الرحمن الرحيم

بازگشت افتخار آميز و توام با عزت و سرافرازي زائران در بند ايراني در کشور سوريه که بيش از 5 ماه در سخت‌ترين شرايط امنيتي ، گروگان گروه‌هاي مسلح معارض دولت بودند يک عنايت ويژه الهي بود که مراتب شکرگزاري اين نعمت خداوندي را وظيفه خود مي‌دانيم و اعلام مي نمائيم تلاش خستگي ناپذير مسئولان محترم وزارت امور خارجه،وزارت اطلاعات،سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و مجلس شوراي اسلامي از يک طرف و همکاري هاي مجدانه دولت سوريه از طرف ديگر در جهت آزادي اين عزيزان موجب نهايت قدرداني و سپاسگزاري است.

ما نمايندگان ملت بزرگ ايران ضمن تحسين و تقدير مقاومت افتخار آميز اين عزيزان در مدت 159 روز اسارت و شکنجه و تشکر از صبر انقلابي خانواده‌محترم آنها از همه دست‌اندرکاران اين اقدام بزرگ تشکر و قدرداني مي‌کنيم.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس